Volledig scherm
Vrouwe Justitia. Foto ter illustratie. © ANP XTRA

Grondverzetbedrijf Dalfsen vecht verloren inschrijving project Marswetering aan

Het was zo’n mooi en prestigieus project. En letterlijk ín ‘de achtertuin’ van grondverzetbedrijf Van Lenthe in Dalfsen: fase twee van het natuurvriendelijk maken van de Wetering. De vreugde was groot toen ze op 1 oktober hoorden dat ze met vlag en wimpel bovenaan stonden in de aanbesteding van het Waterschap Drents Overijsselse Delta. En groot was de domper toen ze drie weken later hoorden dat hun inschrijving ongeldig is verklaard.

In een kort geding vecht het zeventig jaar oude familiebedrijf de beslissing aan: het waterschap zou ongelijk hebben en kan het bedrijf niet duidelijk maken op welke gronden hun voorstel naar de prullenbak is verwezen. De rechtszaak diende vrijdag in Almelo.

Het project van het waterschap behelst het verbeteren van de waterkwaliteit, opheffen stuwobstakels voor vissen, ruimte te bieden voor opvang van water en een verbeterde onderhoudsinrichting. 

De eerste fase is afgerond, nu is de zogenaamde ‘landbouwzone’ aan de beurt: het gebied vanaf de stuw Aalshorsterpad tot het gemaal Linterzijde. Aan de ene zijde wordt de Marswetering omgezet tot een natuurvriendelijke oever, aan de andere kant een oever waar het onderhoudspad komt te liggen.

Succesvol

Van Lenthe was met vier andere bedrijven uitgenodigd om in te schrijven op de klus. Daar hebben ze vervolgens alles uit de kast gehaald om een goede bieding te doen, en aanvankelijk met succes. Ze hadden voor het ruim een miljoen kostende project niet alleen de beste economische aanbieding, maar wisten ook te winnen op kwaliteit, wat betreft hinder voor de omgeving en communicatie met de omgeving.

Overlast verkeer

Het draait allemaal om afvoer van grond en de verkeersbewegingen en overlast die dat met zich mee zal brengen. Er moet een kleine 27.000 kuub grond worden afgegraven en afgevoerd, deels naar een derde partij voor ophoging van zijn grond en deels naar het depot van de gemeente Zwolle in de Hessenpoort. Het waterschap heeft tevoren overlegd met eigenaren van grond en gekozen voor een bepaalde route van 1,3 kilometer naar de N35 toe.

Alternatieve route minder overlast

Van Lenthe is daar in zijn voorstel deels van afgeweken en heeft een alternatieve route bedacht, die minder verkeersoverlast zou geven, ‘door een slimmigheidje’, zegt de advocaat. Aanvankelijk was het waterschap verrast door die wending, later kwam het erachter dat het in strijd is met een van de aanbestedingseisen, namelijk dat de grond alleen via de door het waterschap bepaalde route mag worden afgevoerd.

‘Welles-nietes’

Het Dalfser bedrijf stelt dat de restrictie van de route alleen geld voor ‘zand’, terwijl er ook een deel zogenaamde ‘humeuze grond’ afgevoerd moet worden, dat wel via de alternatieve route zou kunnen, volgens de regels van de aanbesteding. Volgens het waterschap is daar geen onderscheid in gemaakt. ‘Het is welles-nietes’, verzuchtte de rechter. 

Hij doet op uiterlijk 18 december uitspraak.

  1. Op het treinstation van Dalfsen vinden blinden en slechtzienden wél de weg
    PREMIUM

    Op het treinstati­on van Dalfsen vinden blinden en slechtzien­den wél de weg

    Anita Beenen schuifelt met haar rood-witte stok over het geribbelde pad bij het station in Dalfsen en komt aan bij vier vlakke tegels die in een vierkant in de straat zijn gelegd. Ze steekt haar vinger op, ten teken dat ze aan het gezelschap dat haar vergezelt iets uit wil leggen. ,,Kijk, als je een visuele beperking hebt, dan weet je nu wat je te wachten staat. Een keuzemoment. Ga je linksaf, of rechtdoor?”

Vechtdal