Volledig scherm
Quinn krijgt thuis in Lemelerveld logopedie van Els Kappers, die in Dalfsen zit, maar via een webcam meekijkt. Op de computer maakt hij puzzels.

Klinkers knallen het scherm in

Quinn (5) krijgt spraakles, terwijl Els Kappers per webcam vanuit de prak- tijk meekijkt. Een proef, in Dalfsen.

De sneeuwpoppen staan gebroederlijk in de frontlinie, als de 5-jarige Quinn met de muis zijn enorme kanon op de virtuele ijsmannen - compleet met sjaal, hoed en wortelneus - richt. Eén druk op de knop en de grote grimas is van het gezicht van de 'yeti-achtigen' verdwenen. Nog een klik op een ander slachtoffer - het woord 'lucht' verschijnt in beeld - en na een correcte uitspraak van de Lemelerveldse knul smelt ook die pop als sneeuw voor de zon. "Goed zo", zegt logopediste Els Kappers, die Quinn begeleidt bij het spraakspel waarbij de nadruk op de eerste letter van licht, lucht en lacht ligt. "Je doet het zelfs met een hele mooie 'gggggggg'."

Een gele papegaai met blauwe vleugels kijkt vanuit de hoek van de kamer werkeloos toe. Het knuffeldier werd ooit door Kappers aangeschaft omdat het beest vlekkeloos de woorden die een ander uitkraamt herhaalt en leerlingen zo horen waar het bij hen aan schort. "Maar ik merk dat dit toch beter werkt", wijst ze naar de laptop, waarmee ze sinds kort 'logopedie op afstand' verzorgt. "Alle boeken die hier in de kast staan, zitten ook in de computer. Samen met Quinn oefenen we nu, en ik moet zeggen, ik zie alleen maar voordelen."

De guitige Quinn heeft op zijn jeugdige leeftijd nog een beetje moeite met articuleren en kan zo nu en dan een steuntje in de rug goed gebruiken. Spraakles op afstand, Quinn heeft thuis in Lemelerveld een koptelefoon met microfoon op, Kappers hetzelfde, maar dan in de praktijk aan de Wevermarke in Dalfsen. Via een scherm houden ze elkaar scherp in de gaten, waarbij de docent tips geeft en in Lemelerveld Quinns moeder assisteert. Kappers merkt dat de computerspellen meer passen bij de belevingswereld van jonge kinderen dan 'ouderwets logopediën'. Dat de les op afstand wordt gegeven, terwijl Lemelerveld toch bepaald niet in een andere tijdzone ligt, gaat volgens haar niet ten koste van de kwaliteit. "Het programma registreert, stimuleert en enthousiasmeert juist. Kinderen, die tegenwoordig toch al multimediaal opgroeien, worden tijdens de leerzame momenten vermaakt. Bovendien krijgen de kinderen tijdens de lessen huiswerk, dat kunnen ze dan later zelf op de computer doen. Ze zijn er al mee gewend en het systeem onthoudt wat er gedaan is."

Een tweede spel wordt opgestart, het scherm verandert in een onderwaterwereld met een groep grijnzende haaien. Achter iedere vis zit opnieuw een woord, na ze allemaal correct uit te hebben gesproken mag Quinn als cadeau een 'computeransichtkaart' uitzoeken. Dat de intelligente jongen echter niet voor één gat te vangen is blijkt als Kappers bij een afbeelding van een rode vuurtoren even helpt bij het te raden woord. "En wat zit er bovenin een vuurtoren?", geeft ze als tip bij het woord 'licht'. "Lamp", klinkt het aan de andere kant spitsvondig. "Ook goed" glimlacht Kappers, die het als extra leermoment meerekent. Met de computerinzet wordt de afstand verkleind, voor de logopediste een mooie mogelijkheid om haar werkterrein uit te breiden van Dalfsen en Wezep, waar ook een praktijk zit, naar de rest van de regio. Maar, zo haast Kappers zich te zeggen, online logopedie is eerder een 'toevoeging op' dan een 'vervanging van' het traditionele traject. "Het moet wel kunnen, hele jonge kinderen zijn motorisch nog niet zover dat ze met een computer kunnen werken. Dan houdt het natuurlijk op." Bovendien vindt een stuk kwaliteitsbewaking plaats, om 'telelogopedie' te beoefenen moet immers een opleiding met bijbehorende training worden gevolgd. "Niet iedereen kan maar zo vanaf zijn zolderkamertje beginnen." Het internetproject - het programma komt uit Canada, en wordt bij wijze van proef door meerdere praktijken in het land ingezet - past volgens Kappers in het huidige tijdbeeld. "Kinderen zitten al klaar, hoeven bijvoorbeeld geen jas op te hangen, waardoor de efficiëntie erg hoog ligt. Bovendien werken in veel gezinnen beide ouders, waardoor logopedie veel huiselijke organisatie vergt. Daarnaast is er de verwachting dat er door inzet van computerspellen sneller resultaat wordt geboekt."

Voor Quinn, die met verve de oefeningen voltooit, maakt het allemaal weinig uit, als hij het puntje van zijn tong net achter zijn boventanden lepelt, de rest in een bolletje richting gehemelte brengt en hardop 'lang' zegt. Hij heeft er flink voor moeten werken, maar uiteindelijk is na een minuut of tien ook het hele gezelschap haaien verdwenen. Een zwaai volgt, een groet en het schermvenstertje vliegt weg. De volgende keer gaan ze verder, mits de internetverbinding net zo soepel loopt als tijdens de afgelopen sessie. Want knipt KPN toevallig een kabel door, dan gaan alle beelden op zwart. "Maar", zo weet ook Kappers, "heeft een auto pech onderweg, dan kom je ook niet verder."

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Vechtdal