In sneltreinvaart: zo werd de tunnelbak op zijn plek geschoven bij station Colmschate

Tientallen mensen op een speciale tribune achter hekken, zagen eind vorige week hoe de tunnelbak bij station Colmschate millimeter voor millimeter op z’n plek werd geschoven. Voor wie niet zoveel geduld had: dankzij een timelapsvideo is het nu in sneltreinvaart terug te zien.

Het op zijn plek krijgen van de 5 miljoen kilo wegende tunnelbak zelf moest in twee dagen tijd gebeuren. 

ProRail schuift wel vaker tunnelbakken op z’n plek, maar deze was toch anders. De bak is veel groter dan normaal, bovenop komt een station te liggen en de schuifmethode is anders. ,,Normaal schuiven we niet over zand’’, vertelde bouwmanager Gerrit Wessels. Op het zand lag plastic waarop een glijmiddel was gespoten. 

De schuiftechniek zelf was simpel in opzet, vertelde Wessels zaterdag: ,,We hebben zes vijzels achter de tunnel gemonteerd. Die zetten zich af tegen de damwand. De vijzels schuiven maximaal 1,5 meter uit. Dan trekken die zich in en kunnen we een stabiliteitsbalk plaatsen. Daarna kunnen de vijzels weer verder schuiven.’’ Zo is zo’n 30 meter overbrugd. ,,We hebben zelfs een dubbele perscapaciteit, maar die hebben we niet nodig gehad.’’

Volledig scherm
De tunnelbak bij station Colmschate wordt millimeter voor millimeter op z’n plek geschoven. © FOTO HISSINK

In samenwerking met indebuurt Deventer

Deventer