Volledig scherm
De sluis bij Deventer. © ANP

Laatste keer schutten was niet meer mogelijk in Deventer sluis

En toen ging de Prins Bernhardsluis en daarmee ook de Deventer binnenhaven maandag van het ene op het andere moment dicht. Letterlijk. Nog één laatste keer schutten wilden we wel, maar was niet meer mogelijk, zegt gemeentewoordvoerder Maarten-Jan Stuurman.

Voor zover bekend is het nog nooit voorgekomen dat de sluis uit 1951 buiten gebruik is gesteld om de veiligheid van de haven en het achterland te kunnen waarborgen. Een aantal schepen ligt nu voor onbepaalde tijd vast in de Deventer haven. Pas als het water in de IJssel stijgt naar het niveau waarvoor de deuren zijn ontworpen, kan de sluis weer worden gebruikt. Bij het Waterschap Drents Overijsselse Delta kan niemand zeggen hoe lang de afsluiting gaat duren.

Kritiek

Volledig scherm
Binnenvaartschippers gevangen in Deventer. © Ronald Hissink

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) is niet te spreken over de gang van zaken en de wijze waarop de gemeente Deventer heeft gecommuniceerd over de sluiting van de sluis. Een van de getroffen schippers nam contact op met de vereniging. Hij was maandagochtend nog wel door de sluis gekomen, maar kon die middag de haven niet meer verlaten. Niemand had de schipper geïnformeerd, stelt ASV. 

Onbekend

Stuurman pareert deze kritiek met de constatering dat daarvoor geen tijd was. Hij erkent dat het waterschap de gemeente vrijdag op de hoogte had gesteld van een mogelijk schutverbod, maar dat toen nog onbekend was of en zoja wanneer dit zou gaan gelden. ,,Wij hebben daarop wel de havenbedrijven geïnformeerd", zegt Stuurman. ,,Vervolgens ga je ervan uit dat de bedrijven dit doorcommuniceren aan de schippers met wie zij zaken doen."

Claim

Een eventuele claim voor gederfde inkomsten hoort niet bij de gemeente ingediend te worden, zegt Stuurman. Hij wijst ook op de eigen verantwoordelijkheid voor schippers om te informeren naar de actuele stand van zaken en geeft aan dat er ook verzekeringen bestaan voor dit soort situatie. ,,Bovendien is het niet zo dat we een keuze hadden. Het waterschap heeft het dringende verzoek gedaan, maar als we hadden geweigerd, was de minister ingeschakeld. Als je weet wat er speelt en wat de mogelijke gevolgen zijn, kun je als waterschap en gemeente niet nog een keer het risico nemen om te schutten."

Overbelasting

De sluisdeuren zijn bestand tegen een hoogteverschil van iets boven de vier meter. Maandag bedroeg dat verschil ongeveer 4,82 centimeter en was sprake van overbelasting van de deuren. Het falen van de sluisdeuren zou grote gevolgen hebben. De haven van Deventer  en het Overijssels Kanaal zouden leeglopen tot aan Lemelerveld aan toe, met als gevolg dat damwanden en kaden in de haven kunnen omvallen, achterliggende dijken schade oplopen en woonarken en boten op de bodem komen te liggen, schetst Herald van Gerner, woordvoerder van het waterschap.

Volledig scherm
De Prins Bernhardsluis in Deventer moest maandag van het ene op het andere moment dicht. Er was geen mogelijkheid om nog een laatste keer te schutten. © Ronald Hissink

In samenwerking met indebuurt Deventer

Deventer