Volledig scherm
Betonpaden zijn duurzamer en fijner in het gebruik, aldus het Voorster college. © Bert Felix

Operatie 'betonpad' in Voorst moet fietsgemak vergroten

Een aantal recreatieve fiets- en asfaltpaden in de gemeente Voorst, met een totale lengte van bijna 6,4 kilometer, moet worden omgevormd tot betonpaden. Beton is duurzamer en fijner voor fietsers, omdat beton niet door boomwortels omhoog wordt gedrukt. Met de huidige ondergrond van asfalt of zandsteen (grauwacke) bestaat dit risico wel. 

Het Voorster college stelt de gemeenteraad voor deze operatie te bekostigen van een afkoopsom van bijna 514.000 euro die de gemeente van Rijkswaterstaat heeft gekregen. Door de dijkverlegging op de Voorsterklei is op de nieuwe dijk een fietspad aangelegd en de Wellenbergweg en de Voorsterklei zijn gedeeltelijk verlegd.  Voor het afkopen van de beheer- en onderhoudskosten van deze wegen en fietspad heeft Rijkswaterstaat de knip getrokken.

Acht

Als de gemeenteraad akkoord gaat, kunnen dit jaar acht paden een betonnen ondergrond krijgen. Het gaat om de Koperdijk (gedeelte Vorstersweg-Hoofdweg) in Klarenbeek; Wellerweg (Bekendijk-Middenwijk) in Terwolde; 'Engelenburg noord' (Wethouder van der Liendelaan-Zonnenbergstraat) in Twello; fietspad Gravenstraat (Gravenstraat en Hengelderweg) in Voorst en om vier paden in Wilp: Holtweg (Holtweg-Fliertweg); Knibbelallee (Knibbelallee-Kneuterstraat); Knibbelallee (Molenallee-de Fliert) en Voorderpad (Voorderpad-Fliertweg).

Wethouder Hans van der Sleen verwacht dat vrijwel de gehele afkoopsom opgaat aan de verbetering van het fietsgemak op genoemde trajecten.

In samenwerking met indebuurt Deventer

Deventer