Volledig scherm
Wijnaldum en Van Dijk met de trofee van de Champions League. Liverpool gaat zijn fanballen voor een groot deel van Europa laten maken door het Deventer bedrijf State of Football. © EPA

Toptransfer: dit Deventer bedrijf heeft vanaf nu Liverpool als klant (naast Barça en PSG)

In 2017 sloten ze al een miljoenendeal met Real Madrid (en wisten ze voor de aankondiging al van de transfer van Neymar). Nu laat ook Champions League-winnaar Liverpool zijn ballen voor fans maken door State of Football, een Deventer mkb-bedrijf met twaalf medewerkers. ,,We zijn gewoon met een zak vol ballen naar Liverpool afgereisd.”

State of Football gaat Liverpool-ballen voor fans laten maken voor een groot deel van Europa, waaronder Benelux, Duitsland, Spanje en Portugal. Merchandisemanager Ted Bakker van het bedrijf aan de Maagdenburgstraat vindt het nog te vroeg om van een miljoenendeal te spreken. ,,Maar daar hopen we natuurlijk wel op. Honderdduizend ballen is niet ondenkbaar.” Het gaat om een deal voor drie jaar. 

Neymar

Liverpool is niet de eerste grote naam uit het voetbalwereldje die zijn merchandise vanuit Deventer betrekt. State of Football heeft Real Madrid, FC Barcelona, Paris Saint-Germain als klant, naast Ajax en Feyenoord. Per jaar maakt het bedrijf een miljoen producten alleen al voor PSG. 

Zo wist het bedrijf voor de bekendmaking van de transfer van Neymar van Barcelona naar PSG (222 miljoen euro) al van die megatransfer, via een order van tienduizenden producten. Ted Bakker: ,,De recente transfer van Eden Hazard naar Real geeft ons bijvoorbeeld weer een mooie boost in de business.

State of Football richt zich op de ‘non-branded-merchandising’, zoals dat in de branche heet. Spullen met alle kenmerken van de clubs, zoals logo’s en kleuren, maar zonder de merkuitingen van sponsors zoals Nike en Adidas. Productieorders plaatst het bedrijf bij geselecteerde fabrieken in China, Pakistan, Bangladesh en Turkije. Het kan gaan om kleding, tassen, maar ook om ballen, zoals nu bij Liverpool. 

Moment

De CL-winst van die club werd ook in Deventer gevierd, zegt Bakker. ,,Het moment had niet beter gekund. Vlak voor de Champions-League-finale kwam de deal rond. Eerder waren we gewoon met een tas vol ballen afgereisd. Dat ze vervolgens die Champions League wonnen was voor ons natuurlijk helemaal fantastisch.”

In samenwerking met indebuurt Deventer

Deventer