Volledig scherm
Mervin Lapré en vaste kracht Bart leggen de laatste hand aan de volledig in oude luister herstelde klassieker. foto Ronny te Wechel

Zeldzame Maserati bijna op de wielen

De auto kwam 'kaal' binnen. "Alleen de wielen zaten eronder. Verder zat er helemaal niets bij", herinnert Mervin Lapré zich nog goed. Anderhalf jaar geleden begon hij in zijn eentje aan de uitdagende klus. Soms kreeg de jonge ondernemer hulp van zijn handige vader, nu vertrouwt hij ook op vaste kracht Bart.

In de garageruimte aan de Groningerstraat, waar tussen op te knappen paradepaardjes van AlfaRomeo, Ferrari, Porsche en natuurlijk Maserati ook een nostalgische Rolls Royce staat te fonkelen, is er met liefde aan gewerkt en gesleuteld. "De onderdelen komen uit de hele wereld. Uit Amerika, Zwitserland Engeland en natuurlijk Italië."

Het gerenommeerde merk Maserati werd in 1914 opgericht door de zes Italiaanse broers Maserati: Carolo, Bindo, Alfieri, Mario, Ettore en Ernesto. Aanvankelijk richtten zij zich op de racerij. Later werden exclusieve auto's voor 'het grote publiek' gemaakt. De Maserati Sebring stamt uit de jaren '60. "Er zijn er maar 98 van gemaakt", weet Lapré. " Misschien is daar nog maar de helft van over." En dat maakt zo'n klus natuurlijk extra delicaat.

De auto moest helemaal opnieuw worden opgebouwd. Dik duizend onderdelen zijn besteld of - als ze niet meer waren te vinden - gemáákt. Het interieur is helemaal nieuw. Originele kleurstellingen werden aan de hand van het chassisnummer opgevraagd bij de fabriek in Italië. Lapré hield er nog een aardige e-mail aan over van iemand die 40 jaar geleden bij de productie van de auto was betrokken. Naar verluidt stond hij aan een lopende band.

Zelfs de neutrale toeschouwer, niet iemand met een voorliefde voor (Italiaanse) klassiekers , moet toegeven dat de auto een pareltje is geworden. De Apeldoornse eigenaar kwam zowat elke week de vorderingen in ogenschouw nemen. "Het is geen echte verzamelaar", wil Lapré wel kwijt over 's mans identiteit. Toch heeft hij nog twee andere oude Maserati's in de schuur staan. Die moeten ook worden opgeknapt.

Lapré heeft zoveel mogelijk authenticiteit nagestreefd, maar ontkwam er niet aan de motor wat aan te passen aan de huidige tijd. Er zit nu bijvoorbeeld een carburateur op. De fabriek leverde er een echtheidscertificaat bij. "De eerste kilometers waren boven verwachting", zegt Lapré, die exact zeventien kilometer met de auto reed. De 'nieuwe oude' Maserati Sebring serie 2 3700 GTI vertegenwoordigt als hij straks de restauratieruimte uitrolt een waarde van ongeveer anderhalve ton. www.lapreclassics.com

De Stentor gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Deventer

Deventer