Prof. dr. ir. Leo Veldhuis van de TU Delft leidt het wetenschappelijk onderzoek naar elektrisch vliegen. Op de achtergrond de Cessna 337F Skymaster waarop de komende jaren allerlei tests worden gedaan.
Volledig scherm
PREMIUM
Prof. dr. ir. Leo Veldhuis van de TU Delft leidt het wetenschappelijk onderzoek naar elektrisch vliegen. Op de achtergrond de Cessna 337F Skymaster waarop de komende jaren allerlei tests worden gedaan. © Foto Rob Voss

Teuge als de kraamkamer van het elektrisch vliegen

In 2030 of later op weg naar pak ’m beet Londen, in een stil en schoon vliegtuig? Sta er tegen die tijd dan maar eens bij stil waar de basis van die revolutie in de luchtvaart eigenlijk ligt. Dat zou zomaar Teuge kunnen zijn. Daar wordt sinds begin dit jaar keihard gewerkt aan het nieuwe, duurzame en elektrisch vliegen.

  1. Droogte slaat diepe wonden in Veluwse bossen: zijn onze naaldbomen straks verdwenen?
    PREMIUM

    Droogte slaat diepe wonden in Veluwse bossen: zijn onze naaldbomen straks verdwenen?

    Heeft de Veluwe over een jaar of dertig überhaupt nog wel naaldbomen? Boswachter Laurens Jansen durft het niet te beloven. De zomerse droogte in combinatie met diverse schorskeverplagen zorgen voor een waar slagveld onder met name lariksen en fijnsparren. Bosbeheerders zijn nu naarstig op zoek naar bomen die wel gedijen in de ‘nieuwe werkelijkheid’. ,,Diversiteit is de oplossing, maar dat heeft tijd nodig. Ik hoop dat ons die gegund is.’’

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn