Volledig scherm
Sinds 28 augustus rijden weer treinen tussen Zwolle en Kampen. © Freddy Schinkel

'Belabberde' renovatie van storingsgevoelig Kamperlijntje

Twee maanden na de renovatie heeft het Kamperlijntje regelmatig last van storingen. De maatschappij Voor Beter OV stelt dat de werkzaamheden 'belabberd' zijn uitgevoerd. ,,Voor een fonkelnieuw baanvak zijn er vaak storingen", vindt voorzitter Rikus Spithorst.

Sinds 28 augustus rijden weer treinen tussen Zwolle en Kampen. Sindsdien is de dienstregeling acht keer onderbroken door storingen aan seinen of wissels. 'Relatief vaak', vindt Spithorst. ,,Dat de trein niet reed door een kapot getrokken bovenleiding en een politie-inzet is niet meegeteld, want daar kon ProRail niets aan doen." Voor Beter OV heeft bij ProRail om opheldering gevraagd, zodat problemen in de toekomst voorkomen kunnen worden. 

Bekabeling

Volgens ProRail is de bekabeling de oorzaak van de storingen. In de zomer is vrijwel alles aan het Kamperlijntje vernieuwd, behalve de kabels. De levensduur was nog niet voorbij. ,,Dat pakte niet goed uit, naar nu blijkt",  aldus woordvoerder Aldert Baas. ,,We laten alle kabels doormeten. Afhankelijk van de resultaten nemen we maatregelen. Mogelijk worden kabels alsnog opgegraven en vernieuwd."