Kamer wil opheldering over ‘nee’ Brussel tegen plan Lelystad
De Tweede Kamer wil van minister Cora van Nieuwenhuizen weten waarom de Europese Commissie niet akkoord gaat met haar plan om vakantievluchten te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad Airport. De minister zei ,,teleurgesteld” te zijn over het besluit. ,,Ik had er andere verwachtingen van.”
Delen per e-mail
Van Nieuwenhuizen weigerde woensdag tijdens een debat over luchtvaart te vertellen waarom Brussel haar plan voor een zogenoemde verkeersverdelingsregel blokkeert. Omdat ze nog in gesprek is met de Europese Commissie over aanpassing van haar voorstel, wil ze niets kwijt over de motivering van de afwijzing. Ze stuurt binnenkort een brief naar de Tweede Kamer over de kwestie.
,,Natuurlijk ben ik teleurgesteld dat de verkeersverdelingsregel het niet gehaald heeft. We hadden voor de zomer goed overleg met de Europese Commissie en ik had er andere verwachtingen van. Mooier kan ik het niet maken. Verder wil ik er nu niet meer over zeggen. We zijn met de Europese Commissie in gesprek over wat we moeten doen om wél aan de regels te voldoen. Zodra we daar uit zijn, zal ik de Kamer informeren.”
Openheid
Het gebrek aan openheid leidde vooral bij GroenLinks en SP tot irritatie. ,,Bij ons leeft de sterke behoefte om meer duidelijkheid”, zei Suzanne Kröger van GroenLinks. ,,Waarom gaat Europa niet akkoord? En hoe zit Nederland in de onderhandelingen om het nu wel voor elkaar te krijgen? Het is zo niet transparant. Waar is dat voor nodig?”
Door de afwijzing dreigt de opening van het nieuwe vakantievliegveld in Lelystad opnieuw vertraging op te lopen. In juli diende Van Nieuwenhuizen in Brussel de verkeersverdelingsregel in. Deze maatregel moet het mogelijk maken airlines met vakantievluchten vanaf Schiphol te verplaatsen naar Lelystad Airport. Zo wordt op Schiphol ruimte gecreëerd voor duurdere intercontinentale vluchten; een harde voorwaarde van de Tweede Kamer voor opening van Lelystad Airport. Een eis waaraan ook regeringspartijen ChristenUnie en D66 zich hebben gecommitteerd. De Europese Commissie steekt daar nu dus een stokje voor.
Vertraging
Lelystad Airport opent volgens planning in 2020 de deuren. De opening van de vakantieluchthaven is al twee keer uitgesteld. Zonder goedgekeurde verkeersverdelingsregel is het onwaarschijnlijk dat Lelystad mag starten. Ook Corendon-topman Steven van der Heijden verwacht dat het na de afwijzing uit Brussel onhaalbaar is om in 2020 te beginnen. Dat zei hij woensdag in het Radio 1 Journaal. Het aanpassen van de verkeersverdelingsregel vergt volgens Van der Heijden te veel tijd. Dat Van Nieuwenhuizen toch vasthoudt aan opening in 2020 noemt hij ‘optimistisch’.
Lelystad-debat
Over twee weken – op 18 december – debatteert de Tweede Kamer over Lelystad Airport en de herindeling van het luchtruim. Die herindeling moet de bekritiseerde laagvliegroutes boven Gelderland en Overijssel uitwissen. Ook praat de Kamer die dag over de uitkomsten van de belevingsvlucht die voor Lelystad Airport is gehouden. Uit metingen tijdens die vlucht blijkt dat er veel meer vliegtuigherrie wordt geproduceerd dan in officiële rapporten is berekend. ,,Ik hoop tijdens dat debat meer duidelijkheid te kunnen geven”, aldus Van Nieuwenhuizen.
Verder in het nieuws
-
Ministerie overspoeld met ruim 9400 visies op Lelystad Airport: ‘Dit is echt extreem veel’
Er zijn ruim 9400 opmerkingen en bezwaren ingediend op het Luchthavenbesluit van Lelystad Airport. Dat laat het ministerie van infrastructuur en waterstaat weten aan deze krant. ,,We zijn ontzettend blij, dit is echt extreem veel.” -
Voorzitter actiegroepen: ‘Minister moet vaker in de spiegel kijken’
Mijndert Ververs uit Hattem moet als voorzitter van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) de 18 aangesloten actiegroepen in het gareel te houden. ,,Ik kan me niet voorstellen dat het ministerie Lelystad Airport erdoor drukt en al die inwoners en overheden in het oosten schoffeert.” -
PREMIUM
video Actiegroepen publiceren vernietigend rapport over Lelystad Airport: ‘Opening vliegveld is onwettig’
De opening van Lelystad Airport is onwettig, gebaseerd op foutieve besluitvorming en bovendien slecht voor Nederland. De vakantieluchthaven mag daarom niet open. -
PREMIUM
Video Kamperveen reageert gelaten op nieuwe laagvliegroutes boven platteland
Kamperveen reageert gelaten op de verlegde laagvliegroute van Lelystad Airport. Door de wijziging gaat niet één route, maar twee routes over het buitengebied van Kampen. -
Video's Kijk hier hoe hoog (of laag) vliegtuigen van Lelystad Airport over jouw huis komen
Er zijn nieuwe videoanimaties gemaakt van de vliegroutes van Lelystad Airport. De beelden geven een mooi inkijkje in hoe de routes over deze regio lopen. Ook is duidelijk te zien wat de hoogte is waarop de toestellen vliegen en op welke plekken er zal worden gedaald of gestegen.
-
Arriva gaat Airport Shuttle Lelystad exploiteren
Vervoersbedrijf Arriva krijgt van de provincie Flevoland een concessie om tien jaar lang de Airport Shuttle in Lelystad te exploiteren. De shuttlebus moet vanaf 1 april volgend jaar reizigers gaan vervoeren tussen station Lelystad en de nieuwe terminal van de luchthaven. -
video Bijeenkomst over Lelystad Airport: ‘Ik hoop dat het rijk Lelystad niet in de kou laat staan’
Een kleine 150 inwoners van Lelystad en omgeving kwamen dinsdagavond af op een informatiebijeenkomst van het ministerie over Lelystad Airport. ,,Ik heb mijn biologische akkerbouwbedrijf verkocht omdat deze onder de vliegroute ligt.” -
U wilt bezwaar indienen tegen Lelystad Airport? Hier leest u hoe dat kan
De eerste van drie informatiebijeenkomsten over Lelystad Airport in deze regio start vandaag in Lelystad. Volgende week komt het ministerie naar Apeldoorn en Zwolle.