Volledig scherm
Lelystad Airport. © ROBIN UTRECHT

‘Lelystad Airport kan niet open vanwege klimaatdoelen’

UpdateHet aantal vluchten moet omlaag en Lelystad Airport mag niet open. Alleen zo haalt Nederland de klimaatdoelen van ‘Parijs’. Dat concludeert Natuur & Milieu op basis van twee onderzoeken. De VVD heeft kritiek: ,,Ze draven door”, stelt Kamerlid Remco Dijkstra.

Als de overheid niet ingrijpt en harde restricties oplegt aan luchtvaartgroei dan verdubbelt de CO2-uitstoot die vliegtuigen boven Nederland produceren de komende dertig jaar. Innovaties zoals elektrisch vliegen en zuinige motoren bieden vooralsnog onvoldoende soelaas om de ambitieuze klimaatdoelen van Parijs te halen. Die conclusie trekt Natuur & Milieu op basis van twee onderzoeken, uitgevoerd door CE Delft en Royal HaskoningDHV.

Strenge maatregelen

De natuurorganisatie pleit voor strenge maatregelen die de overheid de luchtvaartsector moet opleggen. Zoals het terugdringen van het aantal vluchten. Ook zou Lelystad Airport niet open mogen.

,,De luchtvaartsector kan niet langer de dans ontspringen,” vindt directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu. ,,Alle andere sectoren hebben al een besparingsdoel en worden door de overheid aangejaagd om die te halen. Het kan niet zo zijn dat de luchtvaart juist méér mag gaan uitstoten. Dat is oneerlijk en onverantwoord. Zo krijgen we de totale uitstoot van Nederland nooit naar nul. Terwijl dat nodig is om de Parijsdoelen te halen en klimaatverandering tegen te gaan.”

Groei

De luchtvaartsector stoot jaarlijks 12 Mton CO2 uit, zo’n 7 procent van de totale Nederlandse uitstoot. Zonder ingrijpen verdubbelt dit naar 23 Mton in 2050, zo blijkt uit berekeningen van CE Delft. Airlines willen blijven groeien en mikken op innovatie om hun CO2-uitstoot te verminderen. Luchtfietserij, stelt Natuur & Milieu echter. ,,Oplossingen als elektrisch en hybride vliegen bieden maar een paar procent besparing tot 2050.”

De conclusies van Natuur & Milieu worden door GroenLinks omarmt. ,,De groei van de luchtvaart en het openen van Lelystad Airport staan haaks op het klimaatbeleid”, zegt Kamerlid Suzanne Kröger. ,,Het is net alsof het kabinet besluit nog een kolencentrale te openen in deze tijd van klimaaturgentie.”

Quote

Duurzaam vliegen is nog ver weg, maar tegelijk de enige optie die we hebben voor de toekomst.

Eppo Bruins, ChristenUnie-Kamerlid

Ook regeringspartij ChristenUnie vindt dat vliegen met fossiele brandstoffen op de lange termijn niet houdbaar is. ,,We zullen fundamenteel anders moeten gaan kijken naar transport over lange afstanden. Duurzaam vliegen is nog ver weg, maar tegelijk de enige optie die we hebben voor de toekomst”, aldus Kamerlid Eppo Bruins. Wat dit voor de opening van Lelystad Airport betekent, laat Bruins in het midden. ,,Dit kabinet zet in op zoveel mogelijk kunnen selecteren op schoon en stil. Dat zou nog veel meer mogen, wat betreft de ChristenUnie.”

'Doordraven’

Volledig scherm
VVD-Kamerlid Remco Dijkstra. © Koen Verheijden

De VVD is het faliekant oneens met de conclusies van het onderzoek. ,,Lelystad Airport is nodig en gaat open”, zegt Kamerlid Remco Dijkstra. ,,Natuur & Milieu draaft door. Deze natuurclub wil luchtvaart graag in het klimaatakkoord, terwijl dat natuurlijk wereldwijd geregeld moet worden. Dat mag vanuit hun profiel, maar draagt helaas weinig meer bij dan roepen langs de lijn. Hoe wil je de luchtvaartsector laten innoveren als je ze tegelijkertijd ieder perspectief ontneemt? Nederland loopt overigens voorop, Schiphol en KLM scoren goed. Al jarenlang. Dat verhaal hoor je te weinig.” 
Zijn pleidooi kan niet op de steun van SP’er Cem Lacin rekenen. Hij noemt de conclusies van Natuur & Milieu ‘terecht’. ,,De luchtvaart moet veel meer doen om klimaatimpact te verkleinen. En de politiek moet grenzen stellen. Geen groei van de luchtvaart, dus ook geen Lelystad Airport.”

Flevoland