Lot van Lelystad Airportkrant is nog onduidelijk na tik op de vingers
De provincie Flevoland laat in het midden of er een zevende uitgave komt van de Lelystad Airportkrant, die strijdig is bevonden met de Nederlandse Reclame Code. Deze krant wordt huis-aan-huis verspreid in Flevoland en gaat over ‘alles wat er komt kijken’ bij de ontwikkeling van Lelystad Airport tot vakantievliegveld.
Delen per e-mail
De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) dienden vorig jaar een klacht in bij Reclame Code Commissie (RCC) omdat ze de krant ‘misleidend’ vinden. ,,Het is niets anders dan een zeer kostbaar reclameblaadje. Vermomd als objectieve overheidsinformatie’’, zei Eric Stam namens de SATL.
Kritische vragen
De RCC gaf de tegenstanders van het vliegveld op dit punt gelijk. De krant ís reclame en de drie initiatiefnemers kregen het advies om het vliegveld op een andere manier te promoten. Dit leidde tot kritische vragen van GroenLinks en de Partij voor de Dieren in Flevoland. De partijen willen onder meer weten van Gedeputeerde Staten of het verantwoord is om overheidsgeld in deze krant te steken - alle nummers staan trouwens online - en of er een rectificatie volgt.
Er valt niets te rectificeren
Nee, is het antwoord op die laatste vraag, want ‘er valt niets te rectificeren’. Anderen klachten tegen de krant zijn immers afgewezen, werpen GS tegen. Volgens de RCC is er geen sprake van misleiding en onjuiste of onvolledige informatie. Mocht er een zevende editie komen dan zullen GS de uitspraak van de RCC ‘meewegen’. Wat dat precies betekent, wordt niet duidelijk in de antwoordbrief.
‘Bescheiden bedrag’
De zes eerste uitgaves hebben de provincie in totaal ruim 32.000 euro gekost. Gezien de totale investeringen en het belang van het vliegveld is dat een ‘bescheiden bedrag’, aldus GS. Het gaat om een ‘groter doel’: het informeren van Flevolanders over de ontwikkeling van Lelystad Airport en het ‘verzilveren van investeringen’ in het vliegveld, waarbij óók belastinggeld is gebruikt. Verder wijzen GS erop dat de inhoud van de krant ‘genuanceerd’ is en dat er ook ruimte voor is ‘kritische beschouwers’.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM1
Werkgevers twijfelen nu ook aan Lelystad Airport: is het nog wel nodig?
Er moet nieuw onderzoek komen naar de noodzaak van Lelystad Airport. De coronacrisis heeft de wereld zo ingrijpend veranderd, dat dit moet worden meegewogen in besluitvorming rondom de opening van het vakantievliegveld. Dat stelt werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden in de aanloop naar de verkiezingen. De werkgevers pleiten voor een algehele heroriëntatie op de Nederlandse infrastructuur. -
ChristenUnie ziet luchthaven Lelystad er niet meer van komen (althans niet deze kabinetsperiode)
De ChristenUnie ziet een opening van luchthaven Lelystad er voorlopig niet van komen. Tweede Kamerlid Eppo Bruins zegt dat hij het ‘niet voorstelbaar acht’ dat het huidige kabinet er nog een besluit over zal nemen. -
PREMIUM
Opening Lelystad Airport nog verder uit zicht nu besluit daarover aan nieuw kabinet is
De geplande opening van Lelystad Airport in november van dit jaar staat op losse schroeven nu een besluit daarover controversieel is verklaard door een meerderheid van de Tweede Kamer. Een besluit over de opening van het vliegveld is nu aan het nieuwe kabinet. -
PREMIUM
Leon Adegeest, luis in de pels van Lelystad Airport: ‘Trek de stekker er maar uit’
Minister Cora van Nieuwenhuizen stelt de opening van Lelystad Airport opnieuw uit. Kort daarvoor kreeg zij een tik op haar vingers in een advies van de mer en het RIVM. Zij gaven daarin de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) van Dalfsenaar Leon Adegeest gelijk over verkeerde stikstofberekeningen. -
PREMIUM
Regionale vliegvelden hebben last van de coronacrisis: fiks minder vliegverkeer
Er wordt vanwege het coronavirus fiks minder gevlogen op regionale luchthavens. Vanaf vliegveld Teuge vinden de helft minder vluchten plaats. Op Lelystad Airport is de daling minder fors.
-
PREMIUM
Wel of geen groei: Kamer eist opheldering van minister over uitspraken over Lelystad Airport
Was het van meet af aan duidelijk dat Lelystad Airport niet open kan als er geen nieuwe vluchten worden toegestaan? Minister Cora van Nieuwenhuizen deed deze opmerkelijke uitspraak vorige maand terwijl ze eerder beweerde dat Lelystad zou dienen als overloopluchthaven van Schiphol. De Tweede Kamer eist nu opheldering. -
PREMIUM
Vliegtuigen moeten langer op grote hoogte vliegen: ‘Zo hoog dat je ze nauwelijks hoort’
Het luchtruim wordt anders ingedeeld. Vliegtuigen moeten de kortste route gaan nemen en zo lang mogelijk hoog blijven vliegen, waardoor de geluidsoverlast en uitstoot verminderen. Door de gewraakte laagvliegroutes te schrappen, maakt het kabinet ook de weg vrij voor de opening van Lelystad Airport. ,,Dat lossen we dit jaar al op.” -
PREMIUM
Vijfde uitstel is onvermijdelijk voor opening Lelystad Airport, hoe verder met dit hoofdpijndossier?
Nieuw uitstel - het vijfde alweer- lijkt onvermijdelijk voor de opening van Lelystad Airport. De kans dat er dit jaar nog vakantievluchten vertrekken vanuit de polder is minimaal. Volgend jaar wel? Dat is grotendeels aan de nieuwe regering. Hoe verder met dit hoofdpijndossier?