Volledig scherm
De verkeerstoren van Lelystad Airport. © ANP

Luchtvaartverenigingen eisen uitstel start verkeersleiding Lelystad Airport

Luchtvaartverenigingen maken bezwaar tegen de invoering van een luchtverkeersleiding op Lelystad Airport per 7 november van dit jaar. De invoering is volgens de organisaties voorbarig, zorgt voor een onnodige beperking van het vliegverkeer en leidt tot een stijging van de kosten. 

De organisaties hebben hun bezwaren en zorgen schriftelijk kenbaar gemaakt bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het gaat om de Aircraft Owners en Pilots Association Netherlands (AOPA), de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) en de Netherlands Association of commercial Aviation (NACA).  Volgens de drie organisaties leidt de invoering van luchtverkeersleiding in Lelystad tot een beperking van de algemene luchtvaart, zolang de Flevolandse luchthaven nog niet geopend is voor groothandelsverkeer.

‘Nooit om gevraagd’

De organisaties wijzen er op dat volgens cijfers van het CBS in 2018 in totaal 103.365 vliegbewegingen konden plaatsvinden bij luchthaven Lelystad, terwijl daar geen luchtverkeersleiding aanwezig was. ,,De algemene luchtvaart heeft nooit om luchtverkeersleiding op Lelystad gevraagd. Het instellen van luchtverkeersleiding zal leiden tot flinke operationele beperkingen, terwijl, naar wij vrezen, de kosten voor met name de (vaste) gebruikers aanmerkelijk zullen stijgen als gevolg van de heffing van zogenoemde ‘terminal air navigation charges‘’, zo schrijven de organisaties.

Lesvluchten

In de brief wordt gesteld dat met name door de vele lesvluchten vanaf Lelystad er weinig ruimte over zal blijven om ander vliegverkeer af te handelen. Het argument van het ministerie dat de verkeersleiders bij een start per 7 november al kunnen oefenen voor de tijd dat groothandelsverkeer toegelaten wordt tot de luchthaven in Flevoland vinden de drie organisaties niet steekhoudend. Volgens hen is er nu in Nederland al sprake van een tekort aan luchtverkeersleiders en biedt Schiphol betere opleidingsmogelijkheden. Mocht de start per 7 november toch doorgaan, dan verwachten zij dat belemmeringen en extra kosten voor de algemene luchtvaart worden voorkomen.

De volledige brief staat hier onder.

  1. Stranden, hotels en vermaakscentra moeten van Lelystad een echte kustplaats maken
    PREMIUM

    Stranden, hotels en vermaaks­cen­tra moeten van Lelystad een echte kustplaats maken

    Doorgroeien van tachtig- naar honderdduizend inwoners en van drie naar vijf miljoen toeristen per jaar. Om die ambitie waar te kunnen maken heeft Lelystad een Kustvisie ontwikkeld, die de stad moet neerzetten als een aantrekkelijke kustplaats en ‘hoofdstad van de nieuwe natuur’. De nieuwe visie beschrijft hoe de kust tussen Oostvaardersplassen en Máximacentrale zich tot 2030 moet ontwikkelen.

Flevoland