Volledig scherm
De opstelplek voor vliegtuigen bij de nieuwe terminal van Lelystad Airport. © Henri van der Beek

‘Maak van Lelystad Airport testplek voor elektrisch vliegen’

Maak van Lelystad Airport een testlocatie voor commercieel elektrisch vliegen. Daar pleit het Dronter GroenLinks-raadslid Paul Vermast voor. ‘Het is nú het moment om in te stappen’. 

Vermast is, net als zijn partij, een fel tegenstander van de uitbreiding van Lelystad Airport tot vakantievliegveld. Maar een luchthaven waar louter elektrische vliegtuigen opstijgen en landen, ziet hij wel zitten. ‘Het kan er mogelijk voor zorgen dat ik nog eens een groot pleitbezorger van Lelystad Airport ga worden’, schrijft hij op zijn website. 

Gouden kans

Nederland blijft ‘dramatisch’ achter op het gebied van elektrisch vliegen, aldus Vermast. ‘Hier ligt een gouden kans’. Zijn idee: stop met de plannen voor een ‘fossiele luchthaven’ in Lelystad. En probeer samen met bedrijfsleven, onderwijs en wetenschap een testlocatie voor commercieel elektrisch vliegen te ontwikkelen in Lelystad. Met als einddoel: de eerste luchthaven ter wereld waar alleen elektrisch -  en dus duurzaam - wordt gevlogen. 

Gemeenten, provincie en het Rijk moeten samen lef tonen, vindt Vermast. ‘Vanuit heel Europa kunnen maatschappijen diensten onderhouden met Lelystad.’ Pionieren in de polder, stelt het raadslid. ‘Het past bij Flevoland’. 

  1. Stranden, hotels en vermaakscentra moeten van Lelystad een echte kustplaats maken
    PREMIUM

    Stranden, hotels en vermaaks­cen­tra moeten van Lelystad een echte kustplaats maken

    Doorgroeien van tachtig- naar honderdduizend inwoners en van drie naar vijf miljoen toeristen per jaar. Om die ambitie waar te kunnen maken heeft Lelystad een Kustvisie ontwikkeld, die de stad moet neerzetten als een aantrekkelijke kustplaats en ‘hoofdstad van de nieuwe natuur’. De nieuwe visie beschrijft hoe de kust tussen Oostvaardersplassen en Máximacentrale zich tot 2030 moet ontwikkelen.

Flevoland