Onderzoek actiegroepen: ‘Meer stikstofuitstoot Lelystad Airport dan gemeld’
De stikstofuitstoot van Lelystad Airport is veel hoger dan tot nu toe aangenomen. Dat zeggen de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) op basis van eigen onderzoek. Ze eisen dat het ministerie de stikstofuitstoot van Lelystad Airport opnieuw berekent.
Delen per e-mail
De Nederlandse overheid kijkt bij het berekenen van de stikstofuitstoot van luchthavens alleen naar vluchten tot 900 meter hoogte. Vluchten die hoger gaan, wat meestal het geval is, worden in de berekeningen niet meegenomen. Terwijl vliegtuigen op grotere hoogte evengoed stikstof uitstoten die neerkomt in bijvoorbeeld natuurgebieden zoals de Veluwe, Wieden-Weerribben en Sallandse Heuvelrug.
Het is niet verplicht om stikstofuitstoot boven de 900 meter hoogte in beeld te brengen, maar de Europese Unie beveelt dat wel aan. Landen zoals Oostenrijk, Frankrijk, België en Duitsland doen het wel, Nederland niet.
Eerst onderzoek
SATL roept het Kabinet op om voordat er een besluit wordt genomen over de opening van Lelystad Airport ‘eerst deugdelijk onderzoek te doen naar de werkelijke stikstofdepositie’. In dit onderzoek moet ook de stikstofuitstoot door vliegtuigen hoger dan 900 meter worden berekend.
De commissie-Remkes werkt aan een ‘stikstofadvies’ voor de luchtvaart. Uiterlijk in mei moet dit advies klaar zijn. Dan wordt duidelijk op welke wijze de luchtvaartsector een bijdrage moet leveren aan het terugbrengen van de stikstofuitstoot in Nederland. Het kabinet heeft Remkes gevraagd eerder met zijn luchtvaartadvies te komen. SATL heeft Remkes in een brief op de hoogte gebracht van haar bevindingen.
Verder in het nieuws
-
PREMIUM
5 vragen ‘Stikstofbom’ onder opening Lelystad Airport: hoe nu verder?
Actiegroepen stellen dat er opnieuw grote fouten zitten in het milieurapport voor Lelystad Airport. De stikstofuitstoot is veel hoger dan het ministerie beweert, zeggen ze. Leggen de actiegroepen hiermee een bom onder opening van het vakantievliegveld? -
video Cabaretiers nemen luchtverkeersleiding Lelystad Airport op de hak: ‘We kunnen geen Engels’
Radio 2-programma Spijkers met Koppen heeft de luchtverkeersleiding van Lelystad Airport flink op de hak genomen. Aanleiding waren de klachten van piloten over veiligheid sinds de komst van de luchtverkeersleiders. -
PREMIUM
GroenLinks en Red de Veluwe: ‘Lelystad Airport erdoorheen gedrukt met Spoedwet Stikstof’
Actieclub Red de Veluwe en de Tweede Kamerfractie van GroenLinks vrezen dat de Spoedwet Stikstof die woensdag in de Tweede Kamer wordt besproken, door minister Schouten misbruikt kan worden om ‘Lelystad Airport erdoorheen te drukken’. Het ministerie van LNV weerspreekt dat. -
Piloten: ‘Vliegveld Lelystad onveiliger door komst luchtverkeersleiding’
Huidige gebruikers van Lelystad Airport vrezen voor de veiligheid van de operaties nu op de luchthaven luchtverkeersleiding is ingesteld. Dit komt onder meer doordat aanvliegroutes zijn gewijzigd en procedures anders lopen. Ook zou de toename van het radioverkeer te veel afleiden. -
PREMIUM
Termijn voor schadeclaim Lelystad Airport verloopt, juristen: ‘Dien claim in voor het te laat is’
Juristen waarschuwen dat inwoners die schade lijden als gevolg van de opening van Lelystad Airport snel een claim moeten indienen. Over drie maanden verloopt de termijn. ,,Straks heb je geen poot om op te staan als je woning minder waard wordt.”
-
PREMIUM
Luchtverkeersleiders starten op Lelystad Airport, maar vakantievluchten ontbreken: ‘Ik ben hier niet blij mee’
Er vliegen voorlopig nog geen vakantievliegtuigen vanaf Lelystad Airport, toch heeft de luchthaven sinds vandaag luchtverkeersleiders die het vliegverkeer in goede banen leiden. Om alvast te oefenen voor het echte werk. -
Hongaarse prijsvechter Wizz Air claimt plek op Lelystad Airport
Wizz Air staat te popelen om Lelystad Airport te gebruiken voor vluchten van en naar Oost-Europese bestemmingen. Dat blijkt uit een interview van Diederik Pen (operationeel directeur van Wizz Air) met NRC. Hij stelt dat de Hongaarse luchtvaartmaatschappij niet kan worden geweerd van de luchthaven. -
PREMIUM
Dit is waarom er opnieuw twijfels zijn over de geluidsberekeningen van Lelystad Airport
Er is wederom twijfel gerezen over de mate van geluidsoverlast die vliegtuigen van en naar Lelystad Airport in de toekomst veroorzaken. Zowel partijen in de regering als de oppositie eisen opheldering van minister Cora van Nieuwenhuizen. Ze vrezen fouten in de geluidsberekening.