Volledig scherm
Transavia is een van de kandidaten om in de toekomst vanaf Lelystad Airport te gaan vliegen. © Bert Jansen

Onderzoek actiegroepen: ‘Meer stikstofuitstoot Lelystad Airport dan gemeld’

De stikstofuitstoot van Lelystad Airport is veel hoger dan tot nu toe aangenomen. Dat zeggen de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) op basis van eigen onderzoek. Ze eisen dat het ministerie de stikstofuitstoot van Lelystad Airport opnieuw berekent.

De Nederlandse overheid kijkt bij het berekenen van de stikstofuitstoot van luchthavens alleen naar vluchten tot 900 meter hoogte. Vluchten die hoger gaan, wat meestal het geval is, worden in de berekeningen niet meegenomen. Terwijl vliegtuigen op grotere hoogte evengoed stikstof uitstoten die neerkomt in bijvoorbeeld natuurgebieden zoals de Veluwe, Wieden-Weerribben en Sallandse Heuvelrug.

Het is niet verplicht om stikstofuitstoot boven de 900 meter hoogte in beeld te brengen, maar de Europese Unie beveelt dat wel aan. Landen zoals Oostenrijk, Frankrijk, België en Duitsland doen het wel, Nederland niet.

Eerst onderzoek

SATL roept het Kabinet op om voordat er een besluit wordt genomen over de opening van Lelystad Airport ‘eerst deugdelijk onderzoek te doen naar de werkelijke stikstofdepositie’. In dit onderzoek moet ook de stikstofuitstoot door vliegtuigen hoger dan 900 meter worden berekend.

De commissie-Remkes werkt aan een ‘stikstofadvies’ voor de luchtvaart. Uiterlijk in mei moet dit advies klaar zijn. Dan wordt duidelijk op welke wijze de luchtvaartsector een bijdrage moet leveren aan het terugbrengen van de stikstofuitstoot in Nederland. Het kabinet heeft Remkes gevraagd eerder met zijn luchtvaartadvies te komen. SATL heeft Remkes in een brief op de hoogte gebracht van haar bevindingen.

Flevoland