Volledig scherm
Veel belangstellenden keken naar een Boeing 737-800 die op alle beoogde vertrek- en aankomstroutes vanaf Lelystad Airport vloog. © ANP

Red de Veluwe schrikt van meetresultaten belevingsvlucht Lelystad Airport: 'Onthutsend'

videoActiegroep Red de Veluwe is enorm geschrokken van de meetresultaten van de zogenoemde belevingsvlucht eind mei. ,,Onthutsend. Op alle meetpunten overstijgt het geluid van deze vlucht de maximale geluidsniveaus die worden genoemd in het milieueffectrapport (MER)'', zegt de stichting.

Een Boeing 737-800 vloog op 30 mei urenlang rondjes boven een groot deel van het land. Doel van de belevingsvlucht was omwonenden te laten ervaren welke geluidsoverlast de vliegprocedures rond Lelystad opleveren, als daarvandaan vanaf 2020 vakantievluchten vertrekken en aankomen.

Het bedrijf Munisense deed, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, geluidsmetingen. Die meetresultaten zijn te lezen op een website van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De actiegroep heeft deze resultaten vergeleken met geluidsniveaus die worden genoemd in het milieueffectrapport. 

Overlast

Volgens de stichting zullen omwonenden te maken krijgen met hogere geluidspieken dan tot nu werd aangenomen. Ook is de verwachting dat veel meer Nederlanders met de geluidsoverlast te maken krijgen dan nu bekend is uit de MER-berekeningen.

Woordvoerder Jaap Kloosterziel van Red de Veluwe had deze uitkomst nooit verwacht: „Samen met zo'n 40 actievoerders heb ik het vliegtuig bij Nijbroek over zien vliegen. We vonden de geluidsoverlast daar wel meevallen. Maar nu we de meetuitkomsten vergelijken met de positieve aannames in het MER, schrikken we toch. Bovendien werd de belevingsvlucht gedaan door een leeg vliegtuig. Een vliegtuig met lading maakt veel meer geluid."

Lees verder onder de foto.

Volledig scherm
Erik Roelofsen van Stichting Geluidshinder verrichtte tijdens de belevingsvlucht metingen in Nijbroek. © Vakfoto Van Der Beek

Minister

Kloosterziel heeft geen idee hoe het kan dat de metingen zoveel hoger zijn. „Daarom willen we nu van de minister horen hoe dit kan. We roepen de politiek op om zich hierin te verdiepen."

Red de Veluwe is een actiegroep met zo'n 15 actieve leden. De club strijdt al geruime tijd tegen (uitbreiding van) de laagvliegroutes van Lelystad Airport. Op de testdag zelf liepen de reacties nogal uiteen van ,,verschrikkelijk'' tot ,,niks gehoord, de vogels maken meer herrie''.

Deze route legde het vliegtuig af:

Volledig scherm
De Boeing 737-800 die op alle beoogde vertrek- en aankomstroutes vanaf Lelystad Airport vloog. © ANP

Flevoland