Volledig scherm
PREMIUM
Lelystad Airport met de verkeerstoren in aanbouw. © Foto Freddy Schinkel

Zorgen over Lelystad Airport na afwijzing Europese Commissie

AnalyseHet kabinet wilde vakantiemaatschappijen van Schiphol naar Lelystad Airport dwingen. De Europese Commissie veegt die maatregel echter van tafel. Een zware tegenvaller voor Lelystad Airport. Immers: hoe krijg je de Flevolandse luchthaven nu wél vol met vakantievluchten van Schiphol?

Lelystad Airport moet hét vakantievliegveld van Nederland worden en tegelijkertijd het overvolle Schiphol ontlasten. Het idee is simpel: door goedkope vakantievluchten van Schiphol te verplaatsen naar Flevoland, ontstaat ruimte op de nationale luchthaven voor groei van lucratief intercontinentaal vliegverkeer. Maar dan moeten luchtvaartmaatschappijen wél bereid zijn daaraan mee te werken. En dat blijkt lastig, want waarom zou een airline zijn gewilde plek op een van de beste luchthavens van Europa zomaar opgeven en naar een klein, nieuw vliegveld in Lelystad verhuizen? Airlines als Easyjet en TUI hekelden eerder dit beleid. Zij vinden dat Lelystad Airport – los van Schiphol – autonoom moet kunnen groeien.

  1. Gedeputeerde Hofstra: ‘Strengere stikstofregels Flevoland niet bedoeld om Lelystad Airport vlot te trekken’

    Gedeputeer­de Hofstra: ‘Strengere stikstofre­gels Flevoland niet bedoeld om Lelystad Airport vlot te trekken’

    Het handhaven van de strengere stikstofregels in Flevoland is in het belang van de hele provincie. Dat stelt gedeputeerde Harold Hofstra, die in tegenstelling tot zijn collega’s in onder meer Overijssel en Gelderland de net afgesproken strengere maatregelen niet introk. ,,Dan zouden we alles op slot zetten, we wilden met deze maatregelen juist de vergunningverlening weer vlot trekken, Flevoland-breed. Zonder die beleidsregels staat alles stil, dat vonden wij onverantwoord en wij hebben een algemeen belang om dat weer op gang te trekken.’’

Flevoland