Volledig scherm
© Reeve Kampen

Reeve: dorps en met watergangen

Veel kavels die alleen te koop zijn met een boom. En een schutting, muur of hekwerk als erfscheiding mag niet, een haag of houtwal dan weer wel. Het dorp Reeve moet een dorpse uitstraling krijgen, met veel groen. Om dat voor elkaar te krijgen, zijn er allerlei groene bepalingen opgenomen in het ontwerpbestemmingsplan om van het toekomstige dorp een groene enclave te maken.

Het concept ligt vanavond op tafel bij de Kamper raadscommissie voor ruimtelijke ordening. Het gaat om de eerste fase met 600 woningen, 70 ligplaatsen, 800 vierkante meter horeca, 700 vierkante meter kleinschalige dienstverlening en een bezoekerscentrum. Kampen komt 4,6 miljoen euro tekort voor de ontwikkeling van het dorp, stelt het college, dat ervan uitgaat dat de gemeente dit wel kan dragen. Kampen ging eerder nog uit van 7 miljoen. Afblazen zou een veelvoud daarvan kosten.

Aanlegplaats

Het dorp Reeve komt bij het Reevediep tussen IJssel en randmeren. Het krijgt een netwerk van watergangen, met beweegbare bruggen. Veel kavels krijgen een eigen aanlegplaats. Watergangen moeten zeker 2,5 meter breed zijn om goed per boot bereikbaar te zijn. Het moet een modern woonoord worden, met een dorps karakter. ,,Een duidelijke kern, informele ruimtes, kappen, ruime kavels en smalle, multifunctionele straten.'' Zoals Broek- en Waterland, meldt het beeldkwaliteitsplan dat bij het bestemmingsplan zit.

Reeve moet groen zijn. Veel kavels worden daarom alleen verkocht met een boom, want die 'verzacht straten, vergroent de buurt en zorgt voor koeling en geluidsdemping'. Een muur, schutting of hekwerk als erfafscheiding is over het algemeen taboe. Een haag of houtwal mag wel, maar niet aan de waterkant, die is gereserveerd voor riet. Vijf grote, groene ruimtes moeten er komen, met speelruimte. Om Reeve lucht te geven.

Parkeren mag alleen naast het huis, bij rijtjeswoningen komen plekken voor meerdere auto's. Die zogenoemde 'pockets' kunnen ook worden gebruikt als pleintjes voor spelende kinderen. Doorgaande dorpsstraten krijgen een smalle rijbaan en een stoep, de wegen binnen de wooneilanden krijgen die scheiding van verkeersstromen niet.

De dorpskern ligt wellicht hoger dan de rest van Reeve en moet de plek worden waar straks alles en iedereen bij elkaar komt voor ontmoeting, markt en cultuur.