Extra parkeervakken bij basisschool zijn fijn, niet de oplossing

videoGoed nieuws voor basisscholen De Paperclip en De Boxem in Stadshagen. Zij krijgen extra parkeervakken naar aanleiding van chaos tijdens haal- en brengtijden. Ellen Laninga, directrice van De Paperclip, is blij met de samenwerking met de gemeente. ,,Maar veiligheid valt of staat bij keuzes die volwassenen maken.”

,,In de afgelopen tijd is het één en ander veranderd en we testen nu een andere werkwijze”, vertelt directrice Ellen Laninga, die namens De Paperclip als enige het predicaat ‘gevaarlijk’ aan de verkeerssituatie rond de school verbond in de enquête van de Stentor. Vlak voor de kerstvakantie sprak ze samen met de directrice van De Boxem met onder andere de wijkagent en een verkeersdeskundige van de gemeente over mogelijke oplossingen. ,,We kijken nu bijvoorbeeld of er wel of geen kiss-en-ride komt, het personeel parkeert verderop en er komen dus extra parkeerplekken. Het gaat stukken beter nu.” Laninga hoopt desondanks dat ouders hun gedrag gaan aanpassen. Want net als de directrice stelt ook Veilig Verkeer Nederland (VVN): veilige of onveilige situaties rondom de school, dat ligt aan de ouders.

Quote

Het is niet logisch om een parkeerplaats aan te leggen voor alle rijdende ouders. Dit zijn er ongeveer 800.

directrice Ellen Laninga

Chaos van auto's

Zuchtend vertelt Laninga over de toegenomen drukte met auto’s rondom de school. Gechargeerd gesteld leert ze met haar collega’s de kinderen hoe je elkaar met respect behandelt, om vervolgens de kinderen naar buiten te sturen, waar ze geconfronteerd worden met een chaos van auto’s, ouders die tegen elkaar schreeuwen en fietsers die over het hoofd worden gezien. Tot zover het goede voorbeeld. Het schoolhoofd herkent het geschetste beeld. ,,De komst van dertien extra klassen van Het Festival en De Vlieger(s) zorgt voor de nodige chaos.” Bij de school komen dagelijks meer auto’s dan dat er ruimte is.

Volledig scherm
Auto's in file onderweg naar de school De Paperclip © Arnoud de Vries

Plein vol

Tijdens een bezoek aan de school – nog voor de genomen maatregelen - wordt duidelijk waar Laninga het over had. Voor de school is een kleine parkeerplaats met plek voor ongeveer twintig auto’s, waar de leraren ook gebruik van moeten maken. Vlak voordat de bel gaat, stroomt het plein vol met ouders. De parkeerplaats is al snel vol en de auto’s worden langs de stoep geparkeerd. Dit zorgt voor een onoverzichtelijke situatie. We zien ook ouders die hun kinderen met de fiets kwamen ophalen, maar dit hadden er, gezien het aantal parkeerplekken, meer mogen zijn.

Stressvolle morgens

Quote

Ouders zijn de bestuurders van de auto’s, zij zorgen met hun auto voor onveilige situaties.

Emmy Kleinsmann namens VVN

Toch denkt Laninga niet dat de chaos wordt verholpen door een extra parkeerplaats. ,,Het is niet logisch om een parkeerplaats aan te leggen voor alle rijdende ouders. Dit zijn er ongeveer 800. De parkeerplaats zou dan alleen worden aangelegd zodat mensen bij elkaar twee kwartier per dag goed kunnen parkeren. Dat is zonde van de vierkante meters. De fiets zou een mooie oplossing zijn, maar dat is ook niet voor iedereen haalbaar.” Ochtenden zijn voor de meeste ouders stressvol. Behalve dat de kinderen klaar worden gemaakt voor school, moeten ouders zelf naar hun werk. De ritjes naar school worden daarom gecombineerd met die naar werk.

39% met auto

Het is dan ook niet verbazingwekkend dat kinderen steeds vaker met de auto naar school worden gebracht. Uit onderzoek van XTNT in opdracht van Veilig Verkeer Nederland komt naar voren dat 39 procent van de kinderen naar school wordt gebracht. Kinderen kunnen daardoor niet goed genoeg leren fietsen, stelt Veilig Verkeer Nederland. Er ontstaan gevaarlijke situaties in de schoolzones door een overschot aan auto’s. ,,Wij willen dat alle kinderen zo veilig mogelijk op de fiets naar school komen”, vertelt woordvoerder Emmy Kleinsmann namens VVN.

100 meter lopen

Volgens de organisatie moeten we vooral naar één groep kijken als we het veiliger willen hebben rondom scholen. ,,Ouders zijn de bestuurders van de auto’s, zij zorgen met hun auto voor onveilige situaties. De verantwoordelijkheid ligt bij hen”, stelt Kleinsmann. Laninga is het hiermee eens. ,,Het gaat om gedrag. Bij ons in de buurt ligt een vrij grote parkeerplaats, maar dan moet je 100 meter verder lopen. Sommige ouders willen dat niet.”

Eenrichtingsweg

De scholen hebben er natuurlijk ook last van als het niet veilig is rondom hun school. Wat scholen in samenwerking met gemeentes soms doen, is van de schoolzone een eenrichtingsweg maken zodat de chaos minder wordt. Dit gebeurde ook bij de Paperclip, maar het resultaat was niet zoals verwacht. ,,Doordat het eenrichtingsverkeer werd, moesten auto’s een rondje rijden. Niet iedereen houdt zich daaraan. Alsnog parkeerden mensen in een berm vlak bij het schoolplein. Wij wilden daarom graag een bord waarop staat dat het verboden is om daar te parkeren”, aldus Laninga. Tot nu toe is een verkeersbord nog niet gerealiseerd, maar het eenrichtingsverkeer is wel opgeheven.

Quote

Bij ons in de buurt ligt een vrij grote parkeerplaats, maar dan moet je 100 meter verder lopen. Sommige ouders willen dat niet.

Emmy Kleinsmann namens VVN

Wijkagent

Het plaatsen van een verkeersbord heeft vaak niet de voorkeur van de gemeente; een bord vraagt om handhaving. Dat is ook wat wijkagent Alrik van den Berg stelt. ,,Het is lastig, je moet niet zomaar met verkeersborden werken. Mensen verwachten bij een parkeerverbod ook handhaving.” Iets wat niet altijd haalbaar is; als wijkagent van Zwolle-West voelt hij zich niet geroepen om elke ochtend bij de scholen te gaan staan. ,,We hebben gesprekken gevoerd over de situatie met een verkeersdeskundige, de scholen, een projectontwikkelaar van Breecamp (de nieuwe woonwijk, red.) en met mij. Er komen extra parkeervakken. Mochten mensen daarna alsnog asociaal parkeren, dan kunnen we altijd nog kijken naar een bord. Maar dat is niet de eerste stap.”

Fietsen belonen

Quote

Het is lastig, je moet niet zomaar met verkeersborden werken. Mensen verwachten bij een parkeerverbod ook handhaving.

wijkagent Alrik van den Berg

Belangrijker is het dat ouders hun gedrag veranderen. De Paperclip heeft via de nieuwsbrief meerdere keren de ouders gewezen op de parkeerproblemen en de parkeerplaats iets verderop. Dat de school nu extra parkeerplekken krijgt, zal voor andere scholen als ideale oplossing klinken. In de meeste gevallen is daar echter geen plek voor; de scholen in Stadshagen staan in een wijk in aanbouw, daar kan het wel. De meest voor de hand liggende oplossing is dan ook dat ouders en kinderen met de fiets naar school gaan. VVN verzint van alles om dit te stimuleren, zoals een puntensysteem. ,,Kinderen die vaak op de fiets komen, worden beloond”, vertelt Kleinsmann. ,,De trigger voor ouders is dan vooral dat kinderen zelf tegen hen zeggen dat ze willen fietsen, omdat ze dan punten verdienen.”

Gevaarlijke situaties

Volledig scherm
Aangepaste verkeersborden bij de school De Paperclip. © Arnoud de Vries

Ook is er een digitale kaart van Nederland gemaakt waar iedereen gevaarlijke situaties kan melden. ,,De kaart moet ouders laten zien dat gevaarlijke situaties gecreëerd worden omdat ze hun kind met de auto naar school brengen”, aldus Kleinsmann.

In Stadshagen is de situatie inmiddels wat verbeterd. Op een regenachtige ochtend halverwege januari staat de stroom auto’s tot aan de rotonde verderop, maar de chaos rond de school valt mee. Auto’s rijden in één lijn heen en terug; de verkeersborden die eenrichtingsverkeer aangeven zijn afgeplakt. Pionnen voorkomen dat auto’s toch rechtsaf richting het plein willen draaien. 

Medewerking

Wijkagent Van den Berg is positief over de wijzigingen. ,,Over het algemeen vind ik dat scholen ook de hand in eigen boezem moeten steken, maar in dit geval hebben de scholen echt heel goed meegewerkt. De situatie klopte niet; dat werkt de gemeente ook goed mee is mijn ervaring.” Op de natte morgen zullen enkele lessen echter wel wat later zijn begonnen dan half 9: om kwart voor telt de rij auto’s die wacht tot ze de parkeerplaats op kunnen nog tientallen vierwielers.

Ondanks alle maatregelen denkt Laninga dat ouders zelf het grootste verschil kunnen maken. ,,Gedrag en het weer blijven de belangrijkste factoren. Als het regent, is het chaos.” Toch zijn er ook veel dingen die ouders zelf in de hand hebben. ,,Op tijd weggaan van huis, bereidt zijn om een stukje te lopen en een klein beetje geduld zouden ons probleem al grotendeels oplossen.”

Vijf tips

Zelf iets doen om van de schoolzone een veiligere plek te maken? 5 tips!

1. Parkeer je auto een stukje verderop in plaats van naast de school. Behalve voor de veiligheid is het ook goed voor de stappenteller.

2. Zorg dat je kind altijd een gordel om heeft. Ook al is het maar een klein stukje rijden.

3. Sta op tijd op. Neem de tijd om je kind naar school te brengen. Niet hoeven haasten zorgt ook voor minder stress.

4. Geef het goede voorbeeld voor je kind.

5. Pak de fiets! 

Volledig scherm
© Loeke Koetsier

In samenwerking met indebuurt Zwolle