Na het droogvallen van Zuidelijk Flevoland waren vliegtuigwrakken eenvoudig te vinden. Zoals van deze B17 Flying Fortress.
Volledig scherm
PREMIUM
Na het droogvallen van Zuidelijk Flevoland waren vliegtuigwrakken eenvoudig te vinden. Zoals van deze B17 Flying Fortress. © Het Flevolands Archief, Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders, Potuyt

Een van de laatste ooggetuigen: weinig mis met crashpalen in de polder

Met toenemende ergernis heeft Swifterbanter Klaas Hulsker (75) de discussie over de crashpalen in Flevoland de afgelopen maanden gevolgd. Dat er bij de plaatsing fouten zouden zijn gemaakt, gaat er bij hem niet in. Hulsker kan het weten: hij behoort tot de laatste nog levende ooggetuigen die zagen hoe de wrakken in oostelijk en zuidelijk Flevoland werden gelokaliseerd en geborgen.

Het steekt hem dat amateurhistorici de juistheid van de informatie op de palen zo in twijfel trekken. „Deze discussie moet stoppen. Hiermee wordt de Stichting 4 mei herdenking Dronten in een hoek gedrongen die ze niet verdient. Al zou er een foutje zijn gevonden, Zwanenburg was natuurlijk bepaald geen amateur”, zegt Hulsker.

  1. Opknapbeurten en online dinnershow om horecazaken overeind te houden tijdens coronacrisis
    PREMIUM

    Opknapbeur­ten en online dinnershow om horecaza­ken overeind te houden tijdens coronacri­sis

    Horecazaken worstelen met de verlenging van de coronamaatregelen. Ondernemers proberen het hoofd boven water te houden door creatief te zijn. Café Eigenwijs en restaurant De Bastaard in Kampen krijgen een opfrisbeurt en in Lelystad organiseert Hajé een online dinnershow. ,,We kunnen in zak en as gaan zitten, maar moeten er ook het beste van maken”, stelt Hajé-eigenaar Thierry de Jager.

Flevoland