Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Foto Freddy Schinkel

Walibi doet aangifte vanwege afpersing tegen melder die datalek wilde ‘ruilen voor vier entreekaartjes’

Pretpark Walibi gaat aangifte doen van afpersing door een man die een datalek bij het pretpark ontdekte en meldde. ,,We hebben gegronde redenen voor de aangifte. Er is een afspraak bij de politie gemaakt om aangifte te doen’’, laat Mandy van der Tak, woordvoerder van het park in Biddinghuizen weten. ,,Verder gaan we hier niet teveel over zeggen.’’

De aangifte wordt gedaan tegen softwareontwikkelaar Jan van Kampen uit Beverwijk. ,,Afgelopen vrijdag ontdekte ik een datalek op de website van Walibi. Ik heb niks gehackt, iedereen die de browser opent kan dit zien. Het gaat om het aantal verkochte tickets. Dat heb ik per mail aan het pretpark gemeld.’’  

‘Ruilen?’

In de titel van de mail aan het pretpark schrijft Van Kampen ‘Datalek ruilen voor kaartjes?’ ,,Ik denk dat ze daar over gevallen zijn. Maar die titel was een knipoog naar eerder contact dat ik met het park heb gehad. Begin dit jaar heb ik ook een datalek gemeld. Daarover heb ik heen- en weer gemaild met een IT-manager van het park. Ik vroeg of ze een ‘bug bounty’ programma hadden. Buitenlandse bedrijven hebben dat vaak, als je iets vindt kun je dat melden. Dat heeft Walibi niet, maar in het mailcontact werd gezegd dat ze soms kaartjes aanbieden.’’ 

Vanwege privéomstandigheden reageert Van Kampen vervolgens een paar dagen niet, daarna stuurt ‘ie nog twee mailtjes naar het park. ,,Daar heb ik geen reactie meer op gehad, en ik heb het daar ook bij laten zitten. Totdat ik vrijdag een nieuw datalek ontdekte rond de kaartverkoop van de spookhuizen, zondag ontdekte ik dat dat trucje voor de hele kaartverkoop werkt. Daarmee kan iedereen de omzet berekenen, gevoelige informatie voor het park.’’

Chantage

Een dag later ontvangt Van Kampen naar eigen zeggen een mailtje vanuit de directie van het park, waarin de ontvangst van de mailtjes wordt bevestigd en waarin staat dat Walibi zich niet laat chanteren en dan ook geen tickets gaat opsturen. ,,Het verbaasde me dat er geen telefonisch contact is gezocht met mij’’, zegt Van Kampen. 

  1. Opknapbeurten en online dinnershow om horecazaken overeind te houden tijdens coronacrisis
    PREMIUM

    Opknapbeur­ten en online dinnershow om horecaza­ken overeind te houden tijdens coronacri­sis

    Horecazaken worstelen met de verlenging van de coronamaatregelen. Ondernemers proberen het hoofd boven water te houden door creatief te zijn. Café Eigenwijs en restaurant De Bastaard in Kampen krijgen een opfrisbeurt en in Lelystad organiseert Hajé een online dinnershow. ,,We kunnen in zak en as gaan zitten, maar moeten er ook het beste van maken”, stelt Hajé-eigenaar Thierry de Jager.

Flevoland