Volledig scherm
Camiel Gielkens van Schouten & Nelissen Groep. © Schouten & Nelissen

Baas Gielkens: ‘Zonder initiatief kom je nergens’

Tip van de BaasWie beter dan de baas weet hoe het werkt op de werkvloer. Hoe je opvalt, wanneer je om meer loon vraagt en wat helpt om verder te komen. Zij geven hún beste tips. Vandaag: Camiel Gielkens, CEO bij organisatieadviesbureau Schouten & Nelissen Groep.

,,In het bedrijf twijfelden we al een tijdje over een nieuw initiatief. We durfden er niet aan te beginnen. Een collega liet zien dat we verder waren dan we dachten. We zaten dichtbij onze concurrenten. Hij kon laten zien wat er nodig was om het door te zetten en wat het op zou leveren. Daarnaast had hij een actieplan en vertelde wat zijn eigen rol zou zijn. Zijn informatie gaf de doorslag. Toen hebben we de knoop doorgehakt en zijn we ervoor gegaan.

Zo krijg je collega’s en je leidinggevende mee met jouw ideeën. Je moet onderzoeken waar je bedrijf en leidinggevenden mee bezig zijn. Als het goed is, kun je er snel achter komen wat de belangrijke strategische vragen van jouw organisatie zijn.

Ga in gesprek met je leidinggevende en stel vooral veel vragen. Zodra je dominant bent in een gesprek zal degene aan de andere kant van de tafel defensief worden en minder accepteren. Als je vragen stelt, geef je iemand de ruimte om zelf te bewegen, ook jouw kant op.

Wanneer je de ruimte krijgt om een van je plannen verder uit te werken, dan is het vaak goed om binnen het bedrijf een groep te vormen die met een thema aan de slag gaat. Verken dat thema, ontwerp een visie en verbindt er dan een actie aan.

Buitenwereld

Volg de ontwikkelingen in de buitenwereld. Congressen en lezingen bezoeken, veel lezen en breed lezen. Naast kranten en tijdschriften lees ik zelf ook nog veel online op Coolhunting over design en trends of over ontwikkelingen in de entertainment-industrie.

Zo las ik dat Netflix een nieuwe serie heeft waarin gebruikers zelf kunnen kiezen welke kant het verhaal opgaat. Dat kunnen wij ook doen door onze deelnemers zelf keuzes te laten maken in hun leerproces. We geven de consument zelf het roer in handen.

Zo zie je dat je niet alleen je eigen vakbladen moet lezen. En maak van alles wat je leest een sociaal proces. Zodra je er met anderen over praat, leer je er pas echt veel van.”

Over deze serie

Elke week geeft een topondernemer of ceo van een bedrijf zijn of haar belangrijkste tips voor de werkvloer. Tips waar je als werknemer (en zzp'ers wellicht ook) echt iets aan hebt. Ook als je niét bij het betreffende bedrijf werkt. Elke baas geeft zijn twee beste tips, in twee aparte columns.

De bazen die eerder aan bod kwamen: Fons Jurgens (Efteling) Frits van Eerd (Jumbo), Atilay Uslu (Corendon), Hennie van der Most (horeca-ondernemer), Jaap Wassink (Coca-Cola), Bas Beerens (WeTransfer), Wilbert Mutsaers (Spotify), Gillian Tans (Booking.com), Marjan van Loon (Shell), Duncan Stutterheim (ID&T), Niels Bontje (Iglo), Koen Regout (Koninklijke Verkade), Marcel Molenaar (LinkedIn), Michiel Muller (Picnic) , Alex van Hooff (Burgers’ Zoo), Dries van der Vossen (Event Hotels), Sabi Tolou (SendCloud), Eppo Kuipers (Lean Consultancy Group), Maike Nieuwenhuys (detacheerder USG) en Fons Jurgens (Efteling).

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief