Volledig scherm
Mark Hoevenaars van software- en systeemontwikkelaar Sioux zoekt personeel. © Dolph Cantrijn

‘Ik zou honderd mensen een baan kunnen geven, maar ze zijn er gewoon niet’

De winst van bedrijven blijft achter door de tekorten op de arbeidsmarkt, blijkt uit onderzoek van het economisch bureau van ING. Dat ondervindt directeur Mark Hoevenaars aan den lijve.

De helft van de ruim duizend ondervraagde bedrijven gaf aan dat de schaarste op de arbeidsmarkt zorgt voor een rem op de omzetgroei. 28 procent gaf aan dat de winst lager uitvalt dan verwacht en ruim een kwart (27 procent) verwacht dat de omzet de komende twaalf maanden terug zal lopen. Vooral in de bouw en transportsector hebben de personeelstekorten gevolgen: bedrijven moeten bijvoorbeeld opdrachten weigeren omdat ze niet genoeg mankracht hebben.

Zo ook bij software- en systeemontwikkelaar Sioux. Mark Hoevenaars, directeur Strategie en Marketing: ,,Ik zou honderd mensen een baan kunnen geven, maar ze zijn er gewoon niet. We moeten nee verkopen aan klanten en die omzet missen we dus. We krijgen het op deze manier niet voor elkaar onze doelstellingen te behalen”, vertelt hij. Het bedrijf heeft in Nederland 450 mensen in dienst. Sioux zoekt nu personeel in het buitenland, gaat samenwerkingen aan met buitenlandse bedrijven en probeert jongeren - vooral vrouwen - voor de techniek te interesseren. ,,We zouden 25 procent kunnen groeien als we de mensen hadden”, aldus Hoevenaars.

Nog geen vergelijking

Of er sprake is van een blijvende ontwikkeling of een kortstondige trend is nog onduidelijk, geeft ING-onderzoekster Katinka Jongkind aan. ,,De groeiproblemen door personeelsschaarste zijn duidelijk, maar of het hoog, laag, goed of slecht is in verhouding tot eerdere jaren, weten we nog niet. We kunnen het niet vergelijken met eerdere resultaten omdat het de eerste keer is dat we dit onderzoek hebben gedaan.” De enquête werd ingevuld onder 1043 bedrijven in Nederland met minimaal vijf werknemers. ,,We zien dat de krapte vooral speelt in de horeca, transport en logistiek”, zegt Jongkind.

Dat beeld beaamt ook Quinten Snijders, woordvoerder bij ondernemersvereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN). ,,Door het mislopen van opdrachten, staat er een rem op de omzet. Veel bedrijven hebben wel vrachtwagens, maar niet de chauffeurs om te rijden. Ook chauffeurs die als zzp’er werken zijn inmiddels te druk.” Een wervingscampagne van onder andere TLN heeft vorig jaar al 3000 extra zij-instromers opgeleverd voor de sector. De campagne is vanwege het succes verlengd en de sector zal ook komend jaar 2000 extra chauffeurs onderrichten  middels gesubsidieerde opleidingen.

Mismatch

De belangrijkste reden voor het personeelstekort is volgens het onderzoek de mismatch tussen vraag en aanbod (39 procent). Ook geeft een deel van ondervraagde bedrijven aan dat er gebrek is aan inzet en motivatie (16 procent) en dat ongunstige arbeidsvoorwaarden (10 procent) van invloed zijn. Voornamelijk jongeren zouden niet staan te springen om bijvoorbeeld nacht- of onregelmatige diensten te vervullen. Uit het onderzoek van ING blijkt dat veel van de ondervraagde bedrijven (56 procent) de oplossing ziet in het zelf opleiden van nieuw personeel.

Het UWV gaf vorig jaar augustus al aan dat de vraag naar personeel groot was. 33 procent van de vacatures zou moeilijk vervulbaar zijn volgens werkgevers en zes op de tien bedrijven gaf aan dat dit van invloed zou zijn op de werkdruk voor personeel. Dat beaamt ook Hoevenaars van technologiebedrijf Sioux: ,,Het personeelstekort is zeker frustrerend. Het leidt ook tot meer druk bij onze mensen. Als er een klant belt, duiken ze bij wijze van spreken onder de tafel weg omdat ze al te veel werk hebben.”

Lees de beste artikelen op het gebied van werk en carrière via onze wekelijkse nieuwsbrief!

  1. Stewardess van iconische foto aanslag Zaventem dreigt baan te verliezen

    Stewardess van iconische foto aanslag Zaventem dreigt baan te verliezen

    De kleren aan flarden gescheurd, helemaal onder het stof, zwaargewond en duidelijk in shock. Eén foto maakte van Nidhi Chaphekar het symbool voor de terreur van 22 maart 2016. De Indiase stewardess moest na de aanslag op de luchthaven van Zaventem 23 operaties ondergaan en lang revalideren. Nu dreigt ze haar baan bij Jet Airways te verliezen door het dreigende faillissement van de Indische luchtvaartmaatschappij. Toch blijft ze optimistisch.