Air France-KLM geeft voor 3 miljard aan obligaties uit
Air France-KLM heeft 3 miljard aan schuldpapieren verkocht aan de Franse staat. Deze stap, die eerder deze maand al werd aangekondigd, moet de kapitaalpositie van het in crisis verkerende luchtvaartconcern versterken. De leningen kunnen in het uiterste geval worden omgezet in aandelen van het bedrijf.
De lening vervangt een eerdere staatslening van hetzelfde bedrag. Air France-KLM krijgt toestemming om rentebetalingen op de nieuwe obligaties uit te stellen. Maar als het bedrijf ervoor kiest aandeelhouders te belonen met dividend of het inkopen van eigen aandelen, wordt het bedrijf verplicht direct rente te betalen.
Frankrijk heeft onlangs maximaal 4 miljard euro aan nieuwe financiële steun voor Air France-KLM toegezegd. Eerder deze week haalde het luchtvaartconcern 1 miljard euro op met de verkoop van aandelen.
Nederland
De Franse staat kocht een groot deel van die stukken en krijgt daardoor een belang van net geen 30 procent in het bedrijf, in plaats de huidige 14,3 procent. Nederland kocht geen nieuwe aandelen en ziet het eigen belang in Air-France-KLM daardoor verwateren tot iets meer dan 9 procent.
Overigens is Frankrijk niet van plan het belang in Air France-KLM uit te breiden tot meer dan 30 procent. Boven die grens zou Parijs verplicht zijn een openbaar bod te doen op heel het bedrijf. Frankrijk heeft met Brussel ook al afgesproken dat het belang in de komende jaren wordt teruggebracht. Het omzetten van de staatslening in aandelen zal ook een optie zijn als Air France-KLM opnieuw aandelen uitgeeft en het Franse belang verwatert.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM2
Na 101 jaar gaat drogisterij in Beekbergen ten onder aan ‘succes’ van webwinkel
Ze zocht een remedie tegen corona en leek die te hebben gevonden. De webwinkel die Andrea Dworatzyk opzette om haar Drogisterij Andrea in Beekbergen tijdens de pandemie overeind te houden, groeide als kool. Te laat merkte ze dat ze met de 50.000 producten in haar assortiment veel minder verdiende dan ze dacht en zelfs verlies leed. Nu is ze failliet. Twaalf werknemers staan op straat. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Hoge prijzen voor wc-papier dreigen door tekort aan houtpulp
De prijs van wc-papier, tissues en luiers dreigt te gaan stijgen omdat de voorraden van houtpulp sterk zijn gedaald. Dat zegt het Braziliaanse bedrijf Suzano, een van de grootste producenten van pulp en papier ter wereld. -
PREMIUM
Wedstrijd zo duurzaam mogelijk vliegen: ‘We willen dat ideeën overwaaien’
Vijftien luchtvaartmaatschappijen troeven elkaar deze week af in een door KLM bedachte wedstrijd. Niet wie de snelste vlucht maakt, maar wie het duurzaamst vliegt. KLM wil op dat terrein vooral zelf stappen zetten. ‘Binnen vijf jaar maken we onze eerste elektrische lijnvlucht.’
-
VIDEO
Nederland doet niet mee aan staatssteun Air France-KLM
Air France-KLM krijgt opnieuw staatshulp, maar niet van Nederland. De eigenaar van KLM komt daarbij voor een flink deel in handen van Frankrijk dat tot 4 miljard euro extra steun verleent. Nederland ziet zijn belang verwateren. Het demissionaire kabinet werkt wel aan extra steun voor dochter KLM. -
PREMIUM
Moeten vrouwen energietransitie leiden? ‘Vertrouwde mannelijke aanpak werkt niet meer’
Zijn vrouwen geschikter om de energietransitie te leiden dan mannen? Gewaagde vraag, maar Dorine Bosman, jarenlang in dienst van Shell en nu directeur in de Amsterdamse haven, wil hem wel beantwoorden. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?