Autobranche ziet omzet stijgen, vooral door duurdere auto's
De auto-en motorbranche heeft in het derde kwartaal van 2022 20,5 procent meer omzet geboekt dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Het tekort aan onderdelen is minder én de auto's zijn duurder geworden.
Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. De omzet van handel in en reparatie van personenauto’s steeg in het derde kwartaal met 24,3 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2021. Dit is de grootste omzetstijging binnen de hele sector. Occasions waren nog nooit eerder zo duur. De gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24.nl bedraagt momenteel maar liefst 24.428 euro. Dat is een nieuw record en 10 procent hoger dan begin dit jaar.
De prijzen van tweedehandsjes liepen op doordat auto fabrikanten leveringsproblemen hadden door een tekort aan onderdelen. Er bleek vooral een tekort aan chips voor de auto's, maar nu dat tekort afneemt worden er weer meer nieuwe auto's verkocht. Ook worden er meer elektrische auto's verkocht - er rijden er inmiddels 300.000 van rond - en die zijn duurder dan hun evenknie met een benzinemotor. Een op de vijf nieuwe auto's is inmiddels volledige elektrisch.
Ook de motorfietsbranche boekt meer omzet dan een jaar geleden. Hogere prijzen zijn de oorzaak, maar ook het aandeel van elektrische motorfietsen stijgt voorzichtig en die elektrische varianten zijn duurder dan de benzinemotoren.
Het CBS heeft nog meer goed nieuws voor de autobranche. Het aantal vacatures daalt voor het eerst in twee jaar. Een op de drie bedrijven heeft weliswaar nog een tekort aan arbeidskrachten maar het aantal vacatures daalde in het derde kwartaal van 9800 (het hoogste aantal sinds 1997) naar 8500.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Cryptobeurs Coinbase krijgt 3,3 miljoen euro boete om ontbreken Nederlandse registratie
De Nederlandsche Bank legt cryptobeurs Coinbase een boete op van 3,3 miljoen euro, omdat de beurs in het verleden cryptodiensten heeft aangeboden in Nederland zonder een wettelijk vereiste registratie bij DNB. Dat is verboden. -
PREMIUM
Ermelose transporteur op overnamepad; familiebedrijven met rijke historie nu samen
Het Ermelose transportbedrijf St vd Brink breidt zijn activiteiten opnieuw uit. Met de overname van Bremer Transport in Burum brengt het zijn personeelsbestand op 800 medewerkers en vergroot het zijn landelijke dekking. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
PREMIUM6
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit.
-
Aantal faillissementen stijgt, maar blijft historisch laag
Het aantal faillissementen neemt toe. Maar er gaan nog steeds historisch weinig bedrijven bankroet blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). -
-
-
Alcoholvrij bier wint terrein in Nederland, ook speciaalbiertjes met weinig alcohol populair
Van al het bier dat Nederlandse brouwers verkopen is een steeds groter deel alcoholvrij. Ook speciaalbiertjes met een laag alcoholgehalte winnen aan populariteit, signaleert de brancheorganisatie voor bierbrouwers in Nederland. -
PREMIUMMET VIDEO
Harry (56) wil meer loon, maar mag budgetcoach nemen: ‘Niet mijn schuld dat alles duurder wordt’
Om 10 procent loon erbij en een betere reiskostenvergoeding vragen ze niet omdat ze geldwolven zijn, zeggen medewerkers van sociale werkbedrijven (SW’ers), maar uit pure noodzaak. ,,En het kan toch niet dat een SW’er die in een perkje schoffelt minder krijgt dan de ambtenaar naast hem die precies hetzelfde doet?’’