Volledig scherm
© EPA

Biergigant AB InBev krijgt EU-boete van 200 miljoen

De Europese Commissie heeft de Belgische biergigant AB InBev 200 miljoen euro boete opgelegd voor het misbruiken van zijn machtspositie. De grootste bierbrouwer ter wereld belemmerde de goedkopere invoer van het eigen Jupiler-bier uit Nederland naar België. Dat bier is vanwege sterkere concurrentie in ons land goedkoper.

,,De Belgische consument moest meer betalen voor zijn favoriete bier omdat AB InBev een bewuste strategie hanteerde om grensoverschrijdende verkoop tussen Nederland en België te beperken”, aldus EU-commissaris van Mededinging Margrethe Vestager. Dat is verboden volgens de Europese mededingingsregels.

Het onderzoek begon in 2016 en de beschuldiging van machtsmisbruik dateert van november 2017. Die is nu hardgemaakt door Brussel. Anheuser-Busch InBev veranderde de verpakking van een deel van zijn Jupiler-bieren die in Nederland werden geleverd. De brouwer haalde Franstalige informatie van het etiket, zodat de bieren moeilijker in België te verkopen waren. Ook veranderde het bedrijf het ontwerp en de grootte van de blikken bier en gaf het bedrijf alleen kortingen aan de Nederlandse afnemer op voorwaarde dat diens klanten in België daar niet van zouden profiteren.

Geen schadeclaims

AB InBev liet in een reactie weten het bedrag al opzij te hebben gezet en prijst de ,,constructieve aanpak van de Europese Commissie”. Het bedrijf denkt dat de affaire hiermee is afgerond. Er zou geen grond zijn voor schadeclaims door gedupeerde bedrijven of consumenten.

Jupiler is goed voor ongeveer veertig procent van de totale Belgische biermarkt. AB InBev is ook bekend van merken als Stella Artois, Budweiser en Corona. Het Leuvense bedrijf kwam in 2007 in opspraak vanwege verboden prijsafspraken met Heineken, Grolsch en Bavaria. Die drie brouwers kregen miljoenenboetes, maar AB InBev ontsprong de dans door het kartel te verklikken.

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’