Volledig scherm
PREMIUM
Winkelcentrum Rokkeveen in Zoetermeer doet het goed als klein buurt winkelcentrum. © Frank Jansen

Buurtwinkelcentra floreren: ‘We hebben nul procent leegstand’

De meeste wijkwinkelcentra in ons land staan er goed voor. Ruim 80 procent van de 632 centra trekt voldoende klanten en scoort een dikke voldoende. Bij slechts 34 winkelcentra is sprake van veel en langdurige leegstand. Dat blijkt uit onderzoek van vastgoedbureau Colliers International.

Het bureau analyseerde de centra in de periode 2004-2019 en komt tot de conclusie dat wijkwinkelgebieden de afgelopen vijftien jaar tijd zijn gegroeid in omvang, aantal en ook de samenstelling is sterk gewijzigd. Er zijn vooral meer kappers bijgekomen en het aantal massagesalons is bijna verviervoudigd. Videotheken zijn bijna verdwenen en het aantal bankkantoren is met twee derde gedaald.

,,Ondanks de groei van online shoppen, doet de buurtwinkel het eigenlijk supergoed. Sleutel tot succes is de aanwezigheid van een supermarkt zoals Jumbo of AH in combinatie met een budgetsuper. Deze winkels trekken dagelijks veel publiek en daar profiteren andere winkeliers ook van. Sowieso doen zaken die verse producten verkopen, het goed. Denk aan bakkers, slagers en viswinkels’’, aldus Frank Verwoerd, hoofd research bij Colliers.

  1. Nederlands bedrijfsleven financierde jarenlang klimaatscepticus
    Update

    Nederlands bedrijfsle­ven financier­de jarenlang klimaats­cep­ti­cus

    De Nederlandse klimaatscepticus Frits Böttcher, mede-oprichter van de Club van Rome, ontving tussen 1989 en 1998 meer dan een miljoen gulden van Shell en andere (Nederlandse) multinationals. Het doel: twijfel zaaien over klimaatverandering en de rol van de mens daarin. Dat schrijven onderzoeksplatform Follow the Money en de Volkskrant op basis van het nagelaten archief van de chemieprofessor die in 2008 overleed.