Het doek is gevallen voor winkelketen Didi, die zich richtte op de verkoop van dameskleding.
Volledig scherm
Het doek is gevallen voor winkelketen Didi, die zich richtte op de verkoop van dameskleding. © ANP

Didi sluit definitief de deuren, ook in deze regio vallen flinke klappen

Didi houdt definitief op te bestaan. Volgens de curator van de failliete kledingwinkelketen is een doorstart niet gelukt en zullen 81 winkels komende week dichtgaan. Zo’n vijfhonderd mensen verliezen daarbij hun baan. Het faillissement treft vestigingen in onder anderen Apeldoorn, Deventer, Dronten, Emmeloord, Hardenberg, Harderwijk, Kampen en Zwolle.

Didi werd begin dit jaar failliet verklaard. De keten leed al jaren verlies, onder andere door felle concurrentie in de winkelstraat en online. De curator voerde meerdere gesprekken met partijen over een mogelijke doorstart. Daarbij werd gekeken naar de mogelijkheden om de keten in afgeslankte vorm te laten voortbestaan. Die gesprekken bleken vruchteloos. 

Geen koper

Tijdens de recente uitverkoop bij Didi werden nog enkele miljoenen binnengehaald. Het bestuur van Didi had uitstel van betaling aangevraagd in de hoop een koper te vinden voor de keten, maar de financiële situatie bleek slechter dan gedacht. Alle winkels sluiten waarschijnlijk volgende week de deuren.

Vorige maand werd ook bekend dat het grootste deel van de kledingwinkels van Steps en Promiss in Nederland dit voorjaar de deuren sluiten. Het Belgische moederbedrijf FNG gaat de kleding van de twee merken alleen nog via webwinkels verkopen.

Leegstandsprobleem

Drie weken geleden liet retail-expert Hans van Tellingen in deze krant zijn licht schijnen op het nakende faillissement van dit soort winkelketens. Volgens hem veroorzaken dergelijke faillissementen geen landelijk ‘winkelleegstandsprobleem’ en zijn er in grotere steden genoeg alternatieven die leegstaande panden opnieuw vullen, met name op het gebied van horeca.

In dat opzicht heeft een stad als Zwolle volgens Van Tellingen een minder groot probleem dan steden als Deventer en Zutphen. ‘Ook omdat grotere, succesvolle winkelketens als Primark en Zara naar grotere steden trekken’. De pijn zit volgens de retail-expert sneller in kleinere- of middelgrote steden.