Fleecedekens, pantoffels en toiletpapier vliegen de winkels uit bij Action
Hoe meer ellende, hoe beter voor de Action lijkt wel. De koopjesketen profiteerde volop van de energiecrisis en hoge inflatie.
Nu de consument de thermostaat lager zet vanwege de torenhoge energieprijzen explodeert de vraag naar spullen om het toch behaaglijk te hebben. Plaids, pantoffels, elektrische kacheltjes en bijvoorbeeld kaarsen vlogen de winkels uit afgelopen jaar, maakte Action bekend.
Ook de dagelijkse boodschappen worden met de dag duurder. En daar profiteerde de winkelketen van. ,,Action heeft steeds meer trouwe klanten door heel Europa. In een jaar dat we de koopkracht zagen dalen en prijzen zagen stijgen, waarderen onze klanten de samenstelling van ons assortiment, de kwaliteit, lage prijzen en sfeer in de winkel’’, aldus Hajir Hajji, topvrouw bij Action.
Koopgedrag
Vooral de prijs is belangrijk geworden. ,,We zien dat het koopgedrag van de consument verandert. Die kijkt nu veel meer: waar kan ik het goedkoopst winkelen’’, zegt een woordvoerder van de keten.
En dan komt Action in beeld als het gaat om dagelijkse artikelen als wasmiddel, shampoo, tandpasta of toiletpapier. ,,Toen we de eerste tekenen zagen dat klanten bij ons kwamen voor de dagelijkse artikelen hebben we extra voorraden aangelegd’’, aldus de woordvoerder. Daardoor kon Action aan de stijgende vraag blijven voldoen.
Wat betekent koopkracht, inflatie en modaal inkomen ook alweer? Lees het in onze economie-woordenlijst.
Daarnaast profiteerde de keten van het einde van de coronamaatregelen. Daardoor kwamen klanten meer naar de winkel. De totale omzet in Europa steeg met 30 procent tot 8,9 miljard euro. De bestaande winkels zagen de omzet met 18 procent stijgen. De winkels die het afgelopen jaar geopend werden zorgden voor 12 procent extra omzet. Action geeft geen aparte cijfers voor Nederland. Maar de omzetontwikkeling is in lijn met de algemene ontwikkeling, volgens de keten.
Inflatie
Action heeft zelf ook last van de inflatie. Daardoor moeten producten in veel gevallen ook duurder worden ingekocht. ,,Maar we berekenen die kostenstijging niet altijd volledig door aan de consument’’, verzekert de woordvoerder.
Action merkt dat de winkel een steeds diverser publiek trekt. ,,Het concept ‘discounter’ is geaccepteerd in Nederland. Jong en oud, rijk en arm winkelt nu bij ons. We krijgen steeds meer nieuwe klanten en we zien dat bestaande klanten meer bij ons kopen.’’
Aan de expansie van Action komt voorlopig nog geen einde. Afgelopen jaar kwamen er 280 nieuwe winkels bij. Daarmee kwam het totaal op 2263 winkels. Dit jaar start de keten in Slowakije.
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMtips
De muren toe aan een likje verf? Zo kies je de juiste kleur
De gemiddelde Nederlander geeft de muren in huis elke drie tot vier jaar een nieuw kleurtje. Maar hoe kies je een goede tint? Heleen van Gent, kleurexpert bij AkzoNobel, geeft advies. -
Eindelijk: ook zeevaart moet uitstoot verminderen (en daardoor wordt uw koelkast 27 cent duurder)
Voor het eerst in de geschiedenis komen er regels voor het verduurzamen van de internationale scheepvaart. Consumenten zullen het merken in de prijs van veel producten, maar heel veel zal het niet schelen. -
PREMIUMTopvrouw
Waarom de Action goedkoper is dan concurrenten: ‘We doen aan gigantische inkoopvolumes’
Het succes van koopjesketen Action houdt aan met deze week opnieuw daverende kwartaalcijfers. Naast groei is duurzaamheid prioriteit, zegt topvrouw Hajir Hajji. ,,Duurzaam hoeft niet altijd duur te zijn.’’ -
6
Brandstofprijzen fors gedaald door sterke euro en ineffectieve Russische olieboycot
De Russische olieboycot is nog totaal niet merkbaar aan de pomp. Sinds het ingaan ervan zijn de brandstofprijzen fors gedaald. Ook de sterkere euro is gunstig voor automobilisten. Een liter diesel is afgelopen jaar niet zo goedkoop geweest als nu, ook benzine is voordelig. -
Staat ligt op ramkoers met de luchtvaart: ‘Ze willen alleen hun eigen belang beloond zien’
Het is oorlog tussen de luchtvaartsector en de Nederlandse staat. Volgens het kabinet doen luchtvaartmaatschappijen niets aan de hinder en overlast die ze veroorzaken en is daarom krimp van het aantal vluchten nodig. De maatschappijen vinden dat de overheid daarmee alle regels en afspraken schendt.
-
PREMIUM
Huis vol ongebruikte aankopen? Zo voorkom je nutteloze uitgaven
Weinig geld hebben en toch flink uitgeven. Sommige mensen hebben een gat in hun hand. Waarom is het voor hen zo moeilijk om financieel pas op de plaats te maken? -
-
-
PREMIUM2
Bekende Apeldoornse traiteur failliet: ‘Aan de reputatie ligt het niet’
Na dertien jaar ineens failliet... De schulden van een bekende Apeldoornse cateraar en delicatessenwinkel zijn zo hoog opgelopen dat de eigenaar geen andere oplossing zag dan zelf de stekker eruit te trekken. Definitief? De curator heeft goede hoop dat er een doorstart kan worden gemaakt.Apeldoorn -
Met deze tool zie jij op welke toeslag of welk potje geld je recht hebt
Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren schuldhulporganisaties Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Zo kun je zelf raadplegen op welke voorzieningen je recht hebt.
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerK. van Venen
Paulien Bosman
pascal Bruggen
Rene van Essen