Volledig scherm
© ADN Beeldredactie

Grote pensioenfondsen onder kritische grens

De kans dat deelnemers aan pensioenfonds ABP volgend jaar te maken krijgen met kortingen is een stap dichterbij. De dekkingsgraad van het ambtenarenpensioenfonds zakte in juli onder de kritische grens van 95 procent. Ook bij het Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW) zakte de dekkingsgraad verder weg. Daarmee lijken maatregelen zoals kortingen onvermijdelijk.

In juli daalde de dekkingsgraad bij ABP, die aangeeft of een fonds in staat is in de toekomst aan de financiële verplichtingen te voldoen, naar 93,7 procent. Die daling is met name veroorzaakt door de lage rente. De zogenoemde beleidsdekkingsgraad, het gemiddelde percentage van alle dekkingsgraden van de afgelopen 12 maanden, kwam uit op 99,7 procent. Omdat deze nu lager is dan 100 procent zijn ook waardeoverdrachten momenteel niet meer mogelijk.

Bij PFZW kwam de dekkingsgraad in juli uit op 94,8 procent. De beleidsdekkingsgraad daalde tot 99,3 procent. Het fonds voor medewerkers in de zorg moet de pensioenen verlagen als de beleidsdekkingsgraad eind 2020 onder de 100 procent komt en heeft dus nog een jaar langer om de dekking op orde te krijgen.

ABP had eerder al te kennen gegeven dat de kans op pensioenverlaging in 2020 behoorlijk is toegenomen. ABP heeft naar eigen zeggen ook niet veel knoppen om aan te draaien om het tij te keren. Premieverhogingen halen doorgaans niet veel uit voor de dekkingsgraad, legt een woordvoerster uit.

  1. Voormalig Boeing-manager: Ramptoestel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Voormalig Boei­ng-manager: Ramptoe­stel 737 MAX moest zo goedkoop en snel mogelijk de lucht in

    Boeings zorgenkindje, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond. Bij twee ongelukken met het gloednieuwe toestel kwamen 346 mensen om het leven. Technische malheur zorgde keer op keer voor nieuwe vertraging bij testen met het vliegtuig. Vorige maand liet de vliegtuigbouwer weten het kalenderjaar met verlies af te sluiten. Voor het eerst in ruim 20 jaar ging Boeing voor 1 miljard het rood in. Nu blijkt dat ook bij de ontwikkeling van het toestel geld mogelijk een fatale rol heeft gespeeld, meldt televisieprogramma Zembla vanavond.