Hema-baas haalt uit naar AH om ‘uitverkoop’ handdoeken: ‘Niet solidair’
Hema-baas Tjeerd Jegen heeft via het sociale netwerk LinkedIn hard uitgehaald naar Albert Heijn. Jegen is niet te spreken over het feit dat de supermarktketen middenin een lockdown niet-essentiële producten als handdoeken en badmatten in de Bonus-aanbieding gooit. ‘Dit is blijkbaar retail-solidariteit.’
Delen per e-mail
De ceo van Hema vindt het niet kies dat AH ‘de markt gaat afromen’ met non-foodproducten die Hema ook verkoopt. Hij ‘bedankt’ de directie van AH en moederbedrijf Ahold Delhaize (Marit van Egmond, Wouter Kolk en Frans Muller) voor ‘hun steun’.
Honderden Hema-warenhuizen zijn sinds half december dicht nadat premier Rutte de hardere lockdown afkondigde. Jegen probeerde in eerste instantie de filialen open te houden met de verkoop van onder meer brood, gebak en baby-artikelen, maar dit stuitte op veel maatschappelijk en politiek onbegrip. De overheid besloot vervolgens dat een winkel minimaal 70 procent aan zogeheten essentiële producten dient te verkopen om open te blijven.
De post van Jegen krijgt bijval van andere ondernemers, maar er is ook onbegrip voor zijn actie. ‘Waarom hebben jullie zelf niet direct met de Jumbo-supermarkten dergelijke internetacties gepland? Bij elke 10 euro boodschappen een Hema-spaarzegel en bij een volle kaart de tweede hand- of theedoek gratis’, is een van de reacties.
Hema is eind vorig jaar overgenomen door de familie van Eerd (eigenaar van Jumbo) en investeringsmaatschappij Parcom. Een eerder aangekondigde samenwerking tussen Albert Heijn en Hema liep op niets uit. Iemand anders meldt dat Jegen niet zo moet klagen en beter het voorbeeld van Blokker kan volgen, dat snel met een eigen bezorgservice begon. ‘Focus je vooral op je online-activiteiten’, is een advies aan de Hema-baas.
Morele steun
Brancheorganisatie INretail meldt dat het supermarkten zou sieren als ze de collega's uit de non-food moreel zouden steunen. ,,Door bijvoorbeeld niet te hard op de trom te slaan bij de verkoop van niet-essentiële producten. Dat zou al een flinke steun zijn voor de ondernemers die dicht zijn. Mooi voorbeeld is drogisterijketen Kruidvat, die de eerste week van dit jaar geen folders heeft verspreid en vanaf nu alleen essentiële producten in de aanbieding gooit’’, aldus een woordvoerder van INretail.
Albert Heijn laat weten dat Tjeerd Jegen refereert aan een bonusaanbieding van vorige week. ,,Die folder was al vóór de afkondiging van de huidige lockdown gedrukt. We verkopen alleen regulier non-foodassortiment en zijn terughoudend in communicatie hierover richting klanten’’, zegt een woordvoerster.
Luister voor het laatste nieuws naar de AD Nieuws Update:
De AD Nieuws Update verschijnt elke werkdag op Spotify en Apple Podcasts.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMvideo
Boeren in de Noordzee, kan dat wel?
Een spectaculair plan van Land- en Tuinbouworganisatie LTO Nederland: leg een eiland aan in de Noordzee, zodat er meer ruimte beschikbaar komt om te boeren. Hoe realistisch is dat? We vragen het Bas Jonkman, hoogleraar Waterbouw aan de TU Delft. -
PREMIUM
Shell wil sneller vergroenen, maar ambities van energiereus gaan milieuclubs niet ver genoeg
Powering Progress heet de stevige milieuambitie van Shell. In 2050 moet de uitstoot van CO2 naar nul worden teruggebracht. De milieubeweging reageert sceptisch op de plannen. -
VIDEO
Hema sluit de deuren na aanscherping lockdownregels kabinet
Hema sluit de deuren, een dag nadat de winkelketen bekend had gemaakt open te gaan voor de verkoop van ‘essentiële producten’, zoals voedingsmiddelen en hygiëneproducten. Het besluit volgt op de aanscherping van de regels door het kabinet, nadat vanmorgen bekend werd dat ook Action en Wibra weer open wilden gaan. -
PREMIUM
Britse vrijhavens vormen de trots van de brexiteers
Tien vrijhavens moeten de pronkstukken van het Verenigd Koninkrijk na de brexit worden. Deze belastingparadijzen fungeren als vliegwiel van de economie in verarmde regio’s. -
PREMIUMpoll
Klanten krijgen (bijna) het rijk alleen in grote winkels: ‘Financieel kan het niet, maar mensen verwachten het’
Met zijn tweeën meubels kopen in een verder lege showroom. Of met een persoonlijk adviseur kleding uitzoeken, zoals alleen de rijken der aarde doen. Het is vanaf woensdag ook de realiteit in grote winkels in deze regio. Financieel kan het niet uit, maar de klanten verwachten het. ,,Dat is ons dilemma.”
-
Willem Engel dient flinke claim in tegen ING nadat bank zijn rekening bevriest: 'Ze willen mij ruïneren’
Willem Engel heeft geen toegang meer tot de zakelijke rekening van zijn actiegroep Viruswaarheid. De rekening is door ING geblokkeerd omdat hij ondanks herhaaldelijke verzoeken geen inzage heeft gegeven in zijn gegevens, meldt een betrouwbare bron. ING gaat niet in op klantrelaties en wil het nieuws om die reden niet bevestigen. De Rotterdamse dansleraar laat het er niet bij zitten en dient een flinke schadeclaim in. ,,Dit is een opmaat om mij te ruïneren.” -
Verkopen webwinkel bol.com flink omhoog door opmars thuiswinkelen
De verkopen bij bol.com zijn vorig jaar met ruim de helft gestegen. Consumenten kochten voor 4,3 miljard euro bij de webwinkel, aldus moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat was ruim meer dan het doel dat de onderneming voor bol.com had gesteld. -
PREMIUM
Familie Van Eerd neemt Hema over: Nog even en Hema-tompoucen liggen ook bij Jumbo
De Hema is gered. Het warenhuis komt in handen van Jumbo-familie Van Eerd en investeringsmaatschappij Parcom. Ton van Veen, financieel topman van Jumbo, sloot de deal namens de familie. ,,Hema-tompoucen bij de Jumbo? Ik sluit niks uit.’’