Hoogleraar retail Corine Noordhoff: ‘De winkelstraat toont veerkracht, let maar op’
Wendbaar, snel en datagedreven. Dat zijn volgens Corine Noordhoff (41) eigenschappen die je als winkelier nodig hebt om te overleven. Noordhoff gaat haar kennis over retail en marketing vanaf 1 maart overdragen aan studenten. Ze wordt aangesteld als bijzonder leraar Retail&Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Delen per e-mail
Noordhoff begint in maart met het lesgeven aan zo'n 200 studenten. Door corona ziet ze de retailers in de dop voorlopig alleen via een beeldscherm. Haar benoeming is voor vijf jaar en wordt mogelijk gemaakt door de Stichting Anton Dreesmann. Ze combineert haar functie bij A.S. Watson, moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Ici Paris XL. Voordat ze het bedrijfsleven instapte, gaf ze les aan de VU in Amsterdam. ,,Bij Watson hou ik me bezig met datascience. We voeden alle commerciële keuzes van het bedrijf met data. Wij geven bijvoorbeeld aan wanneer het de beste tijd is om bepaalde artikelen te promoten, maar ook wat de omzetverwachting is.’’
Commercieel instinct
Die data zijn volgens de aankomend hoogleraar essentieel om een gezonde onderneming te kunnen runnen. ,,Retail is niet langer alleen commercieel instinct, je hebt ook data nodig die precies aangeven wat en hoeveel je verkoopt, maar ook wat trendgevoelig is. Daarnaast speelt digitalisering een snelgroeiende rol. Je ziet in deze ongekende tijd dat niet alleen grote, maar ook kleinere ondernemers het initiatief nemen om met collega's een online platform te openen om toch de klant te bereiken. Ik woon zelf in Zeist en hier hebben winkeliers het initiatief De Lokalist opgezet. Op dit platform kun je in één keer alles bestellen bij verschillende winkels en het wordt een dag later thuis bezorgd.’’
Ook grotere retailers ontwikkelen in rap tempo allerlei initiatieven om omzet te maken. ,,Kijk naar parfumerieketen Ici Paris XL dat ook onder Watson valt. Deze winkels zijn sinds december gesloten, maar je kunt als klant wel beeldbellen. Een medewerker loopt vervolgens in de zaak naar het product, bijvoorbeeld oogschaduw, wat je nodig hebt en laat het uitgebreid zien en probeert het waar mogelijk ook uit bij zichzelf. Het zijn niet alleen manieren om te overleven, het is tegelijkertijd innoveren.’’
Corine Noordhoff denkt niet dat winkelstraten straks spookstraten blijven. ,,Ondernemers hebben veel veerkracht en door een kruisbestuiving met online gaan velen het redden, let maar op.’’ Haar eigen praktijkervaring zet ze in vanaf maart, in de hoop dat veel studenten aan de slag gaan als retailer. ,,Er zijn weinig sectoren die zo in beweging zijn als retail. Veranderend consumentengedrag, nieuwe kanalen, steeds meer data. Never a dull moment. Met deze benoeming kan ik mijn passie voor wetenschap en retail met elkaar combineren.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMvideo
Erik (45) bouwt in Lutten de boerderij van de toekomst: ‘Timmer niet alles dicht met regels’
De stikstofproblematiek treft ook onze boeren en het is een belangrijk thema tijdens de verkiezingen. Voor sommige boeren is stikstof een reden te stoppen met het bedrijf, anderen kiezen er juist voor hun stallen te verduurzamen, zoals Erik Back uit Lutten. Hij bouwt aan de boerderij van de toekomst en heeft een duidelijke boodschap voor de politiek in Den Haag. -
De Volksbank wil in drie jaar tot 500 arbeidsplaatsen schrappen
De Volksbank gaat reorganiseren. Bij het financiële concern achter merken als SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen verdwijnen de komende drie jaar 400 tot 500 banen. Tegelijkertijd geeft de bank aan dat er op termijn ook banen zullen ontstaan, waar nieuwe medewerkers voor worden aangetrokken. Dat is wel afhankelijk van het groeitempo. -
PREMIUM
Wehkamp ‘steunt’ bedrijven die het moeilijk hebben door corona
Het Zwolse online warenhuis Wehkamp ‘steunt partners en bedrijven’ die het moeilijk hebben door corona, maar gaat niet in op suggesties voor extra coronabelasting, solidariteitsheffing of noodfonds. Economen en hoogleraren als Cor Molenaar en Gabriel Zucman deden eerder een beroep op de ‘winnaars’, zoals Wehkamp, van de coronacrisis om hulp te bieden aan de ‘slachtoffers’. -
PREMIUMpoll
Snel een winkelafspraak maken? Deze knappe koppen uit de Achterhoek bedachten slim online shoprooster
De hersentjes gingen kraken in Borculo en Lochem nadat premier Mark Rutte vorige week tijdens zijn zoveelste coronapersconferentie het ‘winkelen op afspraak’ aankondigde. Twee Achterhoekse bedrijven ontwikkelden in no time een online tool waarmee winkeliers met hun klanten een winkelmoment kunnen afspreken. -
PREMIUM
Duurste stad van Europa loopt razendsnel leeg door pandemie
Nergens in het Verenigd Koninkrijk zorgt de pandemie voor een grotere kaalslag dan in Londen. Ruim 700.000 inwoners hebben de hoofdstad verlaten, de huurprijzen dalen.
-
PREMIUMinterview
Wehkamp ziet omzet stijgen sinds pandemie: ‘Veel nieuwe klanten door lockdown’
Supermarkten, pakketbezorgers en webshops als bol.com profiteren rijkelijk van de lockdown. Ook Wehkamp, dat tot 2019 rode cijfers schreef, boert uitstekend. Topman Graham Harris verwacht dat ook na de crisis onlinewinkelen de trend blijft. ,,Mensen vinden het ook niet langer een probleem om van achter de laptop een bank te bestellen.’’ -
Ook detailhandel sleept staat voor de rechter: ‘Na verlies van 7 miljard móeten de winkels open’
Brancheorganisatie INretail eist via een kort geding dat de winkels zo snel mogelijk weer (helemaal) opengaan. INretail heeft vanmiddag de dagvaarding de deur uitgedaan en verwacht dat de rechter de zaak volgende week behandelt. ,,Het kan zo niet langer, we verliezen 700 miljoen omzet per week.’’ -
PREMIUM
Verwarming elektrische bussen valt uit, Keolis zet dieselbussen in
Keolis heeft vandaag ‘enkele dieselbussen’ ingezet omdat de verwarming van een aantal elektrische bussen het niet deed. De vervoerder houdt in totaal elf dieselbussen paraat voor het geval er door de extreme kou nog meer verwarmingsproblemen ontstaan.