Klachtenregen over webshop Neckermann: ‘Schandalig wat daar gebeurt’
Bestellingen die niet of deels worden geleverd, het achterblijven van terugbetalingen en een klantenservice die telefonisch onbereikbaar is. Het regent klachten over Neckermann.com, een vanuit Naarden opererende webshop die voor een lage prijs food en non-food producten aanbiedt.
Delen per e-mail
Op het digitale klachtenkompas van de Consumentenbond zijn de afgelopen 12 maanden bijna vijfhonderd klachten ingediend over Neckermann.com. Vooral het niet leveren van gekochte artikelen komt als grote ergernis voorbij. Het bedrijf erkent de problemen en legt de schuld bij leveranciers die artikelen veel later hebben geleverd dan beloofd. De online discounter geeft aan dat de grootste problemen binnen een paar weken zijn verholpen.
Bekende naam
Johan Maes uit het Belgische Grobbendonk is een van de gedupeerden. Hij kocht in juni voor een bedrag van ruim zestig euro verzorgingsproducten. ,,De helft van de bestelde en vooraf betaalde producten werd niet geleverd. Ik probeer al een paar maanden het geld voor deze spullen terug te krijgen, maar tot nu toe zonder resultaat. Wij bestelden voor het eerst bij Neckermann, voor ons was het een bekende naam. Dan denk je dat het ook betrouwbaar is, maar dat pakte heel anders uit. Via de mail beloven ze een oplossing, maar tot nu toe kunnen we naar ons geld fluiten. Ik heb geprobeerd iemand van het bedrijf aan de lijn te krijgen, maar dat is kennelijk onmogelijk. Er wordt alleen via de mail gecommuniceerd, heel frustrerend’’, aldus de Belg.
Vanwege het relatief lage koopbedrag is Maes niet van plan een juridische procedure aan te spannen. ,,Dat kost nog meer tijd en geld, wel wil ik mensen waarschuwen voor dit bedrijf.’’ De Consumentenbond laat weten Neckermann.com al langer in het vizier te hebben. ,,Het is niet de eerste keer dat we klachten krijgen over deze webshop, alhoewel er de laatste weken sprake is van een piek. Elke dag is het raak, het gaat daar echt niet goed’’, aldus Joyce Donat, woordvoerster van de Consumentenbond.
Zorgelijk
Ze noemt het niet leveren van bestelde artikelen en niet tijdig terugbetalen door Neckermann ‘schandalig’ en ‘heel zorgelijk’. ,,Dit bedrijf heeft een lange historie van problemen, ze zijn onder meer failliet gegaan. Sinds 2017 bestaat de huidige webshop. De directie heeft begin dit jaar beterschap beloofd, maar kennelijk slaagt ze er niet in de boel onder controle te krijgen.’’ Donat raadt consumenten aan een klacht in te dienen op het klachtenkompas van de bond. ,,We zien dat Neckermann daar wel redelijk vlot op reageert en de terugbetaling regelt.’’
Helaas zijn er vanuit verschillende kanten een aantal dingen misgelopen. Een leverancier leverde te laat en de spullen van een andere leverancier waren kwalitatief niet goed
Neckermann.com laat via de mail weten dat vanwege enorme drukte en tijdelijke onderbezetting door vakanties en ziekte, het besluit is genomen om vragen niet telefonisch te beantwoorden maar te verwijzen naar mailadressen. ,,Telefonische afhandeling vergt meer tijd, via de mail kunnen we sneller en efficiënter reageren’’, aldus een woordvoerder. Hij geeft toe dat veel bestellingen niet of te laat zijn geleverd. ,,Helaas zijn er vanuit verschillende kanten tegelijk een aantal dingen misgelopen. Een van onze leveranciers had een levertijd beloofd van 4 tot 6 weken, die uiteindelijk werd aangepast naar ruim 14 weken. Van een andere leverancier hebben we een A-keus partij gekocht, die bij ontvangst B-keus bleek te zijn. Een groot deel van deze leveringen hebben we dus niet kunnen versturen.’’
Aangepast
Hij meldt dat deze producten direct zijn aangepast of zijn verwijderd van de site. ,,Aangezien we hier zeer succesvolle reclamecampagnes op hadden draaien, was het aantal orders dusdanig groot dat het erg veel moeite met zich mee heeft gebracht om alles op te lossen.’’ Hij verwacht dat de (betalings)achterstand binnen 14 dagen is verholpen. De directie van Neckermann.com kan ‘vanwege een project in Hongkong’ niet direct reageren.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt dat als een bedrijf niet of niet tijdig kan leveren, het consumenten daarover zo snel mogelijk moet informeren. ,,Consumenten die hun aankoop annuleren, moet het bedrijf zo snel mogelijk terugbetalen en uiterlijk binnen 14 dagen. Dit geldt ook als de klant de koop heeft geannuleerd en heeft teruggestuurd binnen de bedenktermijn van twee weken’’, aldus ACM-woordvoerster Saskia Bierling.
Incassobrief
Als er niet binnen 14 dagen is terugbetaald, dan is de verkoper automatisch in verzuim. ,,Consumenten kunnen dan een incassobrief sturen, waarin ze de verkoper nog 14 dagen de tijd geven om zonder extra kosten terug te betalen. Na die 14 dagen is de verkoper incassokosten verschuldigd bovenop het terug te betalen bedrag.’’ Bierling benadrukt dat klanten bij hun aankopen ook kunnen kiezen voor betalen achteraf of een betaalwijze die verzekerd is. ,,Als zij bijvoorbeeld met een creditkaart hebben betaald, kunnen ze bij een probleem een beroep doen op een aankoopverzekering.’’
Verder in het nieuws
-
PREMIUM
Marcel is één van de echte 5000 hulppieten
Nee, hij gooit ze niet door de schoorsteen, maar bezorgt zijn 250 tot 300 Sinterklaas-pakjes netjes aan de deur. Als de mensen thuis zijn tenminste. Pakketbezorger Marcel Helling (47) is één van de vijfduizend pieten van PostNL die vanavond het heerlijk avondje voor miljoenen Nederlanders mogelijk maakt. Zijn stoomboot is de Mercedes Sprinter, die deze dagen tjokvol heerlijks zit. De bestemming: tuindersdorp De Lier, het Westland. -
‘ING schikt ook in Italië voor miljoenen in zaak witwaspraktijken’
ING heeft een voorlopige schikking bereikt met de Italiaanse autoriteiten in een onderzoek rond witwassen. Om een punt te zetten achter de kwestie betaalt ING 30 miljoen euro, zeggen bronnen tegen persbureau Reuters. -
‘Plannen Shell, BP en rest oliesector leveren evenveel uitstoot op als 1200 nieuwe kolencentrales’
De geplande investeringen van de fossiele sector maken het onmogelijk de klimaatdoelen van Parijs nog te halen. Dat concluderen Milieudefensie en zestien internationale milieuorganisaties vandaag in een rapport. De komende vijf jaar pompen oliebedrijven als Shell, BP en Gazprom opgeteld nog 1,4 biljoen dollar in nieuwe olie- en gaswinning. -
PREMIUM
Amazon en Bol.com hijgen in de nek van Wehkamp
2020 wordt het jaar van de waarheid voor Wehkamp. Het online warenhuis kan een frontale aanval van Amazon en Bol.com verwachten, denken experts. En: het kan wel eens buigen of barsten worden. -
Topman vliegmaatschappij Garuda ontslagen na smokkel van dure Harley Davidsons
De topman van het Indonesische Garuda Indonesia is afgezet, omdat de luchtvaartmaatschappij motorfietsen het land in zou hebben gesmokkeld. Daar zat ook een Harley Davidson voor hemzelf bij. De rest van de directie zal worden doorgelicht.
-
Minister Hoekstra blijft positief over EU-spaargarantie
Minister Wopke Hoekstra (Financiën) geeft de moed niet op over een Europese spaargarantie. ‘Integendeel’, zei hij in Brussel waar de EU-ministers van Financiën de afgelopen nacht geen akkoord konden bereiken over een EU-depositogarantiestelsel. ,,De discussie is losgetrokken”, aldus de bewindsman. -
PREMIUM
‘Parttime werken is geen verworvenheid maar een groot probleem’
Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons economisch gedrag. -
PREMIUM
Noorse headhunter waarschuwt: ‘Vrouwenquotum is geen wondermiddel’
Als eerste land ter wereld zette Noorwegen zwaar geschut in om het glazen plafond aan diggelen te slaan. Dankzij een vrouwenquotum bestaan de raden van commissarissen van beursgenoteerde bedrijven daar nu voor 40 procent uit vrouwen. Missie geslaagd, maar om nu te spreken van een succes… ,,Het bedrijfsleven loopt nog altijd achter.”