Volledig scherm
Hoe korter de houdbaarheidsdatum, hoe meer korting de consument krijgt. © Wasteless

Marqt gaat klanten belonen voor kopen producten met kortere houdbaarheidsdatum

Supermarktketen Marqt gaat in Nederland als eerste supermarkt producten verkopen voor verschillende prijzen. Het gaat samenwerken met de Startup Wasteless. Met het systeem van de start-up zijn producten met een kortere houdbaarheid goedkoper. 

De Israëlische start-up belooft dat supermarkten met het systeem meer verkopen en minder verspillen. Dit zou komen omdat Wasteless gebruikmaakt van geautomatiseerde prijsverlagingen via het kassasysteem. Een supermarktketen die het systeem in Italië is gaan gebruiken zegt met het systeem binnen zes weken de verspilling met 89 procent te hebben teruggebracht. Volgens de supermarkt hadden klanten goed door dat ze voordeel kunnen krijgen door een product te kopen met een kortere houdbaarheid. 

Algoritme voor prijskaartjes

De start-up heeft voor het concept een zelflerend algoritme ontwikkeld dat voortdurend de beste prijs hanteert tegenover de houdbaarheidsdatum van een product. Klanten in de supermarkt zien op het digitale prijskaartje de prijs van het product met een lange houdbaarheidsdatum en een kortere houdbaarheidsdatum. Hoe langer de houdbaarheidsdatum, hoe hoger de prijs, en andersom. 

Tegen vakblad Distrifood zegt Marqt dat het idee meteen goed in de smaak viel. ,,Wij willen verdere stappen zetten om de voedselketen duurzamer te maken en verspilling tegen te gaan‘’, zo zegt Tjibbe Bouma van Marqt. Het directielid zegt dat de supermarkt meteen overtuigd was van het idee om consumenten te belonen voor een duurzame keuze, door producten met een kortere houdbaarheid te verkopen tegen een lagere prijs. Marqt hoopt deze zomer het systeem in gebruik te nemen. 

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’