Miljardenverlies voor Air France-KLM, omzet KLM duikelt meer dan 75 procent
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft in het tweede kwartaal nog meer verlies geleden dan in de eerste drie maanden van dit jaar. Omdat vrijwel alle vliegtuigen een deel van de afgelopen periode aan de grond moesten blijven, liep het operationeel verlies op tot 493 miljoen euro. De omzet duikelde met meer dan 75 procent.
Delen per e-mail
Daarmee deed KLM het aanzienlijk beter dan de Franse zustermaatschappij Air France. Onder meer door strengere lockdownregels in Frankrijk zette de Franse luchtvaartmaatschappij een bijna 87 procent lagere omzet in de boeken.
Beide bedrijven vervoerden maar een fractie van het aantal passagiers dat vorig jaar in dezelfde periode in het vliegtuig stapte. Bij KLM was dat 5 procent, bij Air France 4,8 procent. Budgetluchtvaartmaatschappij Transavia vervoerde zelfs maar 1,8 procent van het aantal passagiers van vorig jaar.
Iets positiever
Heel Air France-KLM haalde een omzet van 1,2 miljard euro, tegen 7 miljard euro vorig jaar. Het nettoverlies bedroeg 2,6 miljard euro, onder meer door extra afschrijvingen die werden genomen vanwege het vervroegd uit de vaart nemen van de Boeing 747 door KLM en de Airbus A380 en A340 door Air France. Verdere beslissingen over een verkleining van de vloot zijn nog niet genomen, laat KLM-topman Pieter Elbers weten.
Voor de komende kwartalen is moederbedrijf Air France-KLM iets positiever. Het bedrijf verwacht dat in de lopende periode 45 procent van alle vluchten die normaal zouden worden uitgevoerd, vertrekt. Daarmee is het bedrijf wat positiever gestemd dan bij de eerstekwartaalcijfers. In het vierde kwartaal zou het aandeel moeten zijn opgelopen tot 60 procent.
‘Heel langzaam herstel’
Het concern houdt daarbij een slag om de arm omdat het herstel sterk afhankelijk is van ontwikkelingen rond het coronavirus. KLM-topman Elbers spreekt ook van ‘een heel langzaam herstel’. ,,Er is ook veel onzekerheid en het gaat niet in een rechte lijn. Het is echt twee stappen vooruit, een stap terug.”
Elbers benadrukt overigens dat de cijfers van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij nog slechter waren geweest zonder de NOW-steun van de overheid.
Dat was niet de enige steun die KLM kreeg vanuit Den Haag. Mede door staatssteun van de Franse en de Nederlandse overheid had Air France-KLM eind juni 14,2 miljard euro beschikbaar aan geld en mogelijk krediet.
Staatssteun
De staatssteun bestond uit een directe lening van 1 miljard euro met een looptijd van 5,5 jaar, en overheidsgaranties tot 90 procent op kredieten bij in totaal elf banken ter waarde van 2,4 miljard euro. Het kabinet stelde wel forse eisen aan de steun voor KLM. Zo moest het personeel salaris inleveren, moest er gesneden worden in de kosten, kwamen er minder nachtvluchten en moest er milieuvriendelijker worden gevlogen.
In oktober moet er een uitgewerkt plan liggen, met daarin de aanpassingen aan de nieuwe economische situatie. Air France maakte al bekend 7600 arbeidsplaatsen te willen schrappen om zich aan de situatie aan te passen. KLM komt pas vrijdag met een officieel aantal.
Loonsubsidie
KLM was bij de eerste ronde voor coronaloonsubsidie van de overheid een grootverbruiker van de steunmaatregel. In totaal betaalde de overheid de vliegmaatschappij en verschillende onderhouds- en cateringonderdelen van het bedrijf ruim 304 miljoen euro om de loonkosten deels te dekken. Air France kreeg eerder al 7 miljard steun van de Franse overheid. Daarmee komt het totaalbedrag aan staatssteun voor Air France-KLM op 10,4 miljard euro.
Bekijk hieronder onze populairste nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Diederik Samsom: Nederland laat miljarden aan subsidies liggen voor energietransitie
Nederland laat miljarden Europees geld liggen omdat er te weinig plannen worden gemaakt voor de energietransitie, zegt Diederik Samsom. Volgens de kabinetschef van Frans Timmermans pakken bedrijven de handschoen wel op. -
PREMIUM2
Gaan we via Oost-Nederland naar Mars?! Er gebeurt hier meer dan je denkt...
Niet alleen op Cape Canaveral doen ze aan ‘space’. In Oost-Nederland zijn er zeker twaalf bedrijven die zich met ruimtevaart bezighouden. Zij zoeken naar ‘nieuwe grenzen’ en maken wat bijna niet kan. Maar de lijst die de Stentor na uitgebreid onderzoek maakte, kan best langer zijn. Een exact overzicht bestaat niet. ,,Een hiaat”, zegt ruimtereiziger André Kuipers. Exposure en zichtbaarheid zijn volgens hem om veel redenen cruciaal. -
PREMIUMcolumn
Arme mensen blinde vlek bij vaccineren
Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. -
Piloten KLM willen onder eis loonoffer uit, maar Hoekstra geeft geen sjoege
KLM-piloten vinden het onterecht dat zonder enige inspraak is bepaald dat ze minimaal 20 procent salaris moeten inleveren. Zij willen dat het noodlijdende luchtvaartbedrijf opnieuw gaat onderhandelen met minister Wopke Hoekstra. Politiek Den Haag is echter niet onder de indruk. -
Pakketbezorgers slepen PostNL voor rechter om onderbetaling
Zelfstandige pakketbezorgers slepen PostNL voor de rechter, omdat ze vinden dat ze worden onderbetaald door het post- en pakketbedrijf. De Belangenvereniging voor Pakketdistributie (BPVD) is hiervoor een procedure begonnen via Pakket Post en Mailgroep Haarlemmermeer, het bedrijf van haar voorzitter Ruud Wassenaar.
-
VIDEO
‘Verdachte’ Zalm weg bij Danske Bank na 480 miljoen witwasschikking ABN Amro
ABN Amro schikt voor 480 miljoen euro met het Openbaar Ministerie omdat de bank tekortschoot bij het tegengaan van witwassen. ,,Hiermee sluiten we een pijnlijk en teleurstellend hoofdstuk af in de geschiedenis van ABN Amro ”, laat topman Robert Swaak van het financiële concern weten. Vanwege het strafrechtelijk onderzoek naar voormalige bestuurders van de bank stappen topman Chris Vogelzang en commissaris Gerrit Zalm op bij Dankse Bank. -
PREMIUM
Kleine ondernemers lopen risico bij alternatieve financiering: Rente tot 400 procent’
Kleine ondernemers zijn steeds meer afhankelijk van alternatieve financiering. En daarmee lopen ze grote risico’s. Dat is de conclusie van een onderzoek door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar de markt voor alternatieve financiering. -
Waarde sneakerbeurs StockX naar 3,8 miljard dollar
Sneakermarktplaats StockX heeft 255 miljoen dollar opgehaald bij investeerders. Daarmee is het Amerikaanse bedrijf, met ook een vestiging in Eindhoven, nu 3,8 miljard dollar waard. Omgerekend is dat 3,2 miljard euro. StockX zou zich voorbereiden op een beursgang die mogelijk later dit jaar al plaatsvindt.