Nederlanders shoppen voor recordbedrag in Europese webwinkels
Niet eerder kochten Nederlanders op jaarbasis zoveel online bij Europese webwinkels buiten Nederland sinds het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) begon met meten van deze aankopen in 2014. Dat meldt het CBS op basis van voorlopige cijfers. In zeven jaar tijd is het bedrag van 700 miljoen euro bijna verviervoudigd naar 2,6 miljard euro in 2020.
In het coronajaar, toen veel winkels door lockdowns gedwongen moesten sluiten, kochten Nederlandse consumenten bij buitenlandse webwinkels in Europa met ruim 600 miljoen euro bijna een derde meer dan in 2019. Met name vanaf de start van de coronacrisis in maart tot het einde van het jaar groeiden de aankopen sterk in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor. Het gaat om stijgingen van 30 tot 38 procent.
Ook de omzet van Nederlandse webwinkels nam sinds het begin van de coronacrisis fors toe, nog veel harder dan enkele jaren geleden. Dit geldt voor zowel verkopen aan Nederlandse als aan buitenlandse consumenten. In het coronajaar nam de omzet op jaarbasis met 40 procent toe. Dat is een veel hogere piek dan in 2015, toen de omzet op jaarbasis met ruim een vijfde toenam.
Deze omzetstijging kwam vooral door winkels die zowel fysiek als online spullen verkochten. Deze zogeheten multichannelers halen hun omzet normaal gesproken uit de fysieke winkels, maar door lockdowns moesten winkels gedwongen gesloten blijven en verkochten zij ook online. In deze categorie nam de onlineomzet in 2020 ten opzichte van het jaar ervoor met meer dan de helft toe.
Met name de laatste drie maanden van het jaar, waarin de feestdagen vielen, deden het goed. In die periode behaalden de webwinkels zelfs bijna driekwart meer omzet dan een jaar eerder. Winkels die alleen online actief zijn, hadden een forse omzetstijging van 36 procent. In eerdere jaren was de grootste omzettoename 23 procent.
Het CBS zegt verder dat de aankopen bij buitenlandse webwinkels maar een klein deel uitmaakten van alle uitgaven die Nederlanders deden. In het coronajaar was de totaalomzet van de Nederlandse detailhandel maar 6 procent hoger dan het jaar ervoor. Daarnaast is het volgens het CBS ook lastig voor consumenten om te achterhalen of ze bij een buitenlandse webwinkel hebben gekocht, omdat deze ook Nederlandse versies kunnen hebben of in meerdere talen beschikbaar zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Superbespaarder
Jasmina: ‘Door onze buffer hebben we het altijd gered en geen dag zonder eten gezeten’
Sommige mensen kunnen enorm goed met geld omgaan. Of ze nu veel of weinig hebben, ze zijn creatief en mét resultaat. Hoe doen ze dat toch? Elke week laten we hier een superbespaarder aan het woord. Deze keer Jasmina Borgeld (36), die van haar moeder leerde om creatief met geld te zijn. -
PREMIUMInterview
Geplaagd Hema maakt na jaren weer winst: ‘Moeten weer gaan doen waar we goed in zijn’
Voorzichtig kruipt de Hema weer uit het dal. De winkelketen maakt weer winst nadat het bedrijf jarenlang enorme verliezen leed, vertelt topvrouw Saskia Egas Reparaz. Maar er is nog een hoop werk te doen waarschuwt ze, om van de Hema weer de winkel te maken van fraaie producten voor een betaalbare prijs. Niet alleen de financiën moesten beter, ook de sokken, de kaasschaaf en de verlengsnoertjes. -
Ongemak over donorconceptie van je kind? ‘Leg uit dat iedereen erbij hoort, ook de donor’
Ouders die een kind krijgen met hulp van een spermadonor kampen met psychosociale problemen wanneer zij onvoldoende steun en begeleiding krijgen als het kind er eenmaal is. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het Amsterdam UMC. Heterostellen, lesbische stellen en alleenstaande moeders lopen in de opvoeding regelmatig tegen dingen aan waarbij ze professionele hulp en contact met lotgenoten missen. -
Doek valt opnieuw voor Kijkshop: webwinkel failliet
Webwinkel Kijkshop.nl is door de rechtbank in Den Haag failliet verklaard. Daarmee valt opnieuw het doek voor Kijkshop, dat vroeger een bekende winkelketen was. -
PREMIUM2
Na 101 jaar gaat drogisterij in Beekbergen ten onder aan ‘succes’ van webwinkel
Ze zocht een remedie tegen corona en leek die te hebben gevonden. De webwinkel die Andrea Dworatzyk opzette om haar Drogisterij Andrea in Beekbergen tijdens de pandemie overeind te houden, groeide als kool. Te laat merkte ze dat ze met de 50.000 producten in haar assortiment veel minder verdiende dan ze dacht en zelfs verlies leed. Nu is ze failliet. Twaalf werknemers staan op straat.
-
Amazon maakt excuses voor tweet over bezorgers die in flesjes moeten plassen
Het Amerikaanse webwinkelconcern Amazon heeft excuses aangeboden voor een tweet waarin werd ontkend dat bezorgers door tijdsdruk moeten plassen in plastic flesjes. Volgens Amazon hebben chauffeurs onderweg toch soms moeite met het vinden van een toilet. -
Zo verdwijnen je WhatsAppberichten automatisch
Wil je voorkomen dat jouw berichten voorgoed terug te vinden zijn door (oud-)gesprekspartners? Of wil je wat opslagruimte vrijhouden op je smartphone? WhatsApp kan nieuwe berichten na een bepaalde tijd automatisch laten verdwijnen. -
Veel failliete bedrijven ontvingen eind 2021 nog coronasteun
Een aanzienlijk deel van de bedrijven die in de eerste drie maanden van 2022 failliet gingen, ontving daarvoor nog coronasteun. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werd 44 procent van de faillissementen in het voorbije kwartaal uitgesproken bij een bedrijf dat in de tweede helft van 2021 financiële steun kreeg vanwege de coronapandemie.