Onlineaankopen blijven stijgen
Het aantal aankopen op internet blijft stijgen, evenals het aantal mensen dat op internet bestelt en het bedrag dat wordt uitgegeven, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Kleding, maaltijden en films en series die via videostreamingdiensten werden gedownload waren in de eerste helft van 2020 de meest bestelde goederen en diensten via internet, aldus het CBS.
Delen per e-mail
In die periode kocht bijna driekwart van de Nederlanders van 12 jaar en ouder op internet. Dat is 11 procent meer ten opzichte van een jaar eerder. Een vijfde van de mensen bestelde één of meerdere producten van een particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats.
Mensen bestelden het vaakst kleding, sportkleding, schoenen of accessoires. Daarna volgen maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar. Ongeveer een vijfde kocht spullen voor in huis: meubels, woonaccessoires en tuinartikelen, maar ook sport- en werkspullen, zoals computers, tablets, mobiele telefoons alsook cosmetica en boeken.
Van de onlineproducten of -diensten werden films en series het meest gekocht, ofwel via een streamingdienst, ofwel een download. Ongeveer een derde van de mensen kocht zo ook muziek, maar bestelde ook abonnementen voor internet of een mobiele telefoon, of kaartjes voor de bioscoop of een cultureel evenement.
Behalve dat mensen vaker via internet kochten, steeg ook het totale bedrag dat wordt uitgegeven. Ruim een vijfde gaf aan voor 500 euro of meer online te hebben gekocht. Een jaar eerder lag dat iets lager. Mannen, die volgens het CBS wat actiever kopen op internet, geven daarnaast meer uit dan vrouwen. Bedragen voor internetaankopen lagen het meest tussen de 100 en 500 euro.
Met name twintigers, dertigers en veertigers kopen online, maar het aantal 65-plussers dat via internet kocht groeide het hardst. In de eerste helft van 2020 kocht bijna twee derde van de 65- tot 75-jarigen online tegenover 45 procent een jaar eerder. Ook het aandeel 75-plussers steeg, van 17 procent in 2019 naar 25 procent in 2020.
De cijfers laten volgens het CBS geen precieze effecten van de eerste maatregelen van de coronacrisis zien. ,,Er kan een effect zijn door corona, maar de antwoorden in het onderzoek zijn niet precies per week of maand. Er zijn wel aanwijzingen voor corona-effecten, omdat de stijging ook te zien is in producten die je met corona associeert’’, aldus CBS-onderzoeker Maarten Bloem. ,,Denk aan levensmiddelen, cosmetica, schoonmaakmiddelen en medicijnen, dus de gebruiksgoederen die nu moeilijker te verkrijgen zijn.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verkopen webwinkel bol.com flink omhoog door opmars thuiswinkelen
De verkopen bij bol.com zijn vorig jaar met ruim de helft gestegen. Consumenten kochten voor 4,3 miljard euro bij de webwinkel, aldus moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat was ruim meer dan het doel dat de onderneming voor bol.com had gesteld. -
rijkste man op aarde
Zó gigantisch is het fortuin van Amazon-topman Jeff Bezos
Amazon-topman Jeff Bezos is weer de rijkste man op aarde, waarmee hij Tesla-baas Elon Musk van de troon stoot. Musk was de afgelopen weken nog de rijkste persoon ter wereld, maar moet nu weer de leiding afstaan door een verdere daling van de koers van het aandeel Tesla op Wall Street. -
Supermarkten willen langer open nu avondklok van tafel is geveegd
Supermarkten willen langer openblijven nu de avondklok wegvalt. Daarover overleggen ze momenteel met het kabinet, laat supermarktkoepel CBL weten. -
PREMIUMInterview
Directeur Chinese pechbussen doorbreekt stilte: ‘Mijn excuses aan alle reizigers en chauffeurs van Keolis’
Het Chinese BYD is de grootste producent van elektrische voertuigen ter wereld. Maar met de 246 bussen die in Flevoland, Gelderland en Overijssel rijden, wil het niet echt vlotten. De ‘grootste elektrische vloot van Europa’ kent grote storingen, bussen vielen al 200 keer zomaar ineens stil. Nu imagoschade aan het bedrijf knaagt, staat directeur Isbrand Ho van BYD Europe op en vertelt zijn verhaal. -
Eerste onbemande Albert Heijn’tje geopend in bedrijfskantine van kantoor
Albert Heijn opent vandaag de eerste onbemande versie van een AH to go in een kantoorpand. Volgens de supermarktketen heeft koffieautomatenbedrijf Pelican Rouge in Dordrecht de primeur. Dit jaar staan minimaal honderd locaties op de planning in Nederland. In België worden er zeker 25 geopend.
-
PREMIUMpoll
Klanten krijgen (bijna) het rijk alleen in grote winkels: ‘Financieel kan het niet, maar mensen verwachten het’
Met zijn tweeën meubels kopen in een verder lege showroom. Of met een persoonlijk adviseur kleding uitzoeken, zoals alleen de rijken der aarde doen. Het is vanaf woensdag ook de realiteit in grote winkels in deze regio. Financieel kan het niet uit, maar de klanten verwachten het. ,,Dat is ons dilemma.” -
PREMIUM
Shell wil sneller vergroenen, maar ambities van energiereus gaan milieuclubs niet ver genoeg
Powering Progress heet de stevige milieuambitie van Shell. In 2050 moet de uitstoot van CO2 naar nul worden teruggebracht. De milieubeweging reageert sceptisch op de plannen. -
Luxe vakantiehuizen nauwelijks meer te boeken voor krokusvakantie
Voor de krokusvakantie op zoek naar een huisje in een natuurrijke omgeving met faciliteiten als een sauna of jacuzzi? Succes! Bij verschillende aanbieders, van Natuurhuisje.nl en Belvilla tot Center Parcs en Landal, zijn de luxe huizen zo goed als op.