Volledig scherm
© ANP

ProRail en NS vragen 20 miljard voor het spoor

StikstofoplossingProRail en NS hebben een wensenlijst van bijna 21 miljard euro naar Den Haag gestuurd. Als het geld er komt, zal Oost-Nederland daarvan profiteren. Vooral treinverbindingen van en naar Zwolle hebben de aandacht.

Nu de treinen steeds voller zitten en Nederland door stikstof lam ligt, wordt het volgens ProRail en NS hoog tijd om te investeren in het OV. In een document, dat in bezit is van deze krant, leggen ze tientallen mogelijke spoorinvesteringen voor de periode tot 2040 op tafel. Samen kosten ze 20,6 miljard euro.

Zo moet de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden en de Randstad via de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) een kwartier omlaag door treinen waar mogelijk met 160 km/u te laten rijden. Ook tussen Apeldoorn en Amersfoort moet de snelheid omhoog. Op het traject tussen Zwolle en Wierden willen ProRail en NS een dubbelspoor aanleggen. Dit traject is onlangs geëlektrificeerd, maar treinen moeten hier vanwege het enkelspoor nog op elkaar wachten. Een verdubbelingswens is er ook voor het delen van het traject Zwolle-Enschede, waardoor hier een extra intercity kan rijden. De provincie Overijssel heeft hier ook al 500.000 euro voor gereserveerd.

Dubbelspoor

Quote

Blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor

Hans van Leeuwen, ProRail

Daarnaast zou er deels dubbelspoor moeten komen tussen Zwolle en Emmen, waardoor hier een halfuursdienst voor de sneltrein kan komen. Een treinstation in Staphorst op de lijn Zwolle-Leeuwarden staat ook op de wensenlijst. Bij Harderwijk moet een keervoorziening komen, zodat het aantal treinen naar de Randstad van twee naar vier per uur kan.

Op hoofdroutes, zoals Amsterdam-Eindhoven, dienen meer treinen te rijden. Diverse belangrijke stations als Amersfoort, Leiden, Nijmegen en Roermond worden voor een miljard euro uitgebreid. ProRail wil verder fors investeren in het goederenvervoer. Door knelpunten weg te nemen kunnen goederentreinen van 600 meter tot 740 meter verlengd.

Lightrail

Tussen steden als Den Haag en Dordrecht dienen moderne lightrailverbindingen te komen. De Noord-Zuidlijn moet naar Schiphol doorgetrokken, ook is een speciale snelbus tussen Utrecht en Breda voorzien. De stroomvoorziening op het spoor moet van 1500 naar 3000 volt. De NS kan zo véél méér treinen laten rijden, treinen kunnen daarnaast sneller accelereren.

,,Door te investeren in betere trein- en OV-verbindingen wordt het voor mensen nóg aantrekkelijker te kiezen voor een duurzame wijze van vervoer in plaats van achter aan de file aan te sluiten,” stelt Hans van Leeuwen, directielid van ProRail.

Snel groeiend treinvervoer

De spoorbeheerder constateert dat er voor stikstof-oplossingen vooral naar de boeren en een lagere maximum snelheid wordt gekeken. ,,Er is ook een andere oplossing, eentje die al 180 jaar bestaat: het spoor. Kortom, blijf vooral 130 rijden, maar doe dat op het spoor.”

NS wijst op het snel groeiende treinvervoer. September was met 36,7 miljoen passagiers de drukste maand ooit. ,,We hebben een enorme ambitie om meer treinen te laten rijden, vaker te rijden en sneller te rijden. Met deze lijst geven we aan welke infrastructuur nodig is om dat waar te maken.”

  1. Voor miljoenen gedupeerde beleggers eisen dat Canada ‘overleden’ cryptobankier opgraaft

    Voor miljoenen gedupeerde beleggers eisen dat Canada ‘overleden’ cryptoban­kier opgraaft

    In december vorig jaar overleed de directeur en oprichter van het Canadese beleggingsbedrijfje QuadrigaCX, Gerald Cotton, tijdens een huwelijksreis in India. Althans, dat is de lezing van zijn weduwe Jennifer Robertson. Aan haar verhaal wordt door voormalig klanten van Cotton flink getwijfeld. Waarom? Omdat zijn dood op zijn minst bedenkelijk is. 190 miljoen in cryptomunten belegde Canadese dollars bleken spoorloos na Cottons overlijden.