Volledig scherm
Winkelketens als MediaMarkt konden vorig jaar hun geluk niet op met Black Friday: de verkopen gingen door het dak. © ANP

SALE!! Nederlanders zijn er dol op

Nederlanders maken hun naam als koopjesjagers weer ruimschoots waar. Vooral vrouwen zijn gemakkelijk met kortingsacties te verleiden om wat te kopen, blijkt uit de vandaag verschenen Nationale Kortingsmonitor.

Zet een bordje met ‘sale’ neer en er komen geheid consumenten op af. Vier op de tien zeggen het een sport te vinden om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen. We zijn nog nooit zo kortingsbewust als nu, wijst onderzoek uit dat Reclamefolder liet uitvoeren onder duizend Nederlanders. 

Opvallend is dat mensen checken of er een kortingsactie is, ook als ze een product eigenlijk niet nodig hebben. Verder vindt een groeiend aantal Nederlanders het niet erg om even te wachten met de aankoop tot er een actie voorbijkomt. Zo zegt bijvoorbeeld ruim de helft van de ondervraagden te wachten op de winter- en zomersales en een kwart op speciale kortingsdagen als Black Friday en Cyber Monday. 

Inmiddels weet meer dan de helft waar en wanneer er korting wordt geboden. De meeste koopjesjager halen die kennis nog altijd uit de papieren folders, kortingsapps en websites worden ondertussen belangrijker als bron. Dat laatste geldt vooral voor jongeren (van 29 jaar of jonger), ze zijn bovendien beter op de hoogte van kortingen bij online winkels en maken vaker gebruik van de uitverkoop dan ouderen (50-plussers) .