Op Schiphol zijn nog maar twee van de acht pieren in gebruik. Het grootste deel van het vliegveld wordt gebruikt als parkeerplek voor toestellen.
Volledig scherm
Op Schiphol zijn nog maar twee van de acht pieren in gebruik. Het grootste deel van het vliegveld wordt gebruikt als parkeerplek voor toestellen. © ANP

Schiphol verwacht dit jaar 400 miljoen euro verlies

updateSchiphol raakt in financiële problemen. De luchthaven verwacht dit jaar een verlies van tenminste 400 miljoen euro en stopt niet-noodzakelijke investeringen.

De luchthaven, die vorig jaar 326 miljoen winst maakte, gooide vanochtend haar financiële vooruitzichten en verwachte winstvoorspelling voor 2020 in de prullenbak. Schiphol rekent erop dat in het minst slechte geval het vliegverkeer zich pas half juni begint te herstellen. In dat geval duikt het passagiersaantal, vorig jaar 71,7 miljoen, 26 procent omlaag.

Schiphol sluit niet uit dat herstel nog veel langer op zich laat wachten en de gevolgen, zowel organisatorisch als financieel, veel groter zullen zijn. Dat heeft ook gevolgen voor de winstdeling die het Rijk en de gemeente Amsterdam vorig jaar ontvingen (respectievelijk 120 en 30 miljoen), maar waar ze dit jaar naar kunnen fluiten.  

Momenteel wordt door het luchthavenbedrijf gekeken naar de miljoeneninvesteringen die de luchthaven voor de komende jaren van voorgenomen groei had gepland. ,,Er wordt nu onderzoek gedaan naar de projecten”, zegt een woordvoerder. ,,Sommige kunnen sneller worden uitgevoerd, doordat er minder mensen zijn, maar andere projecten zullen worden uitgesteld of niet meer uitgevoerd.”

Kosten

Vorig jaar investeerde Schiphol 860 miljoen euro in allerlei werkzaamheden. Het vliegveld, dat momenteel een nieuwe A-pier en bijbehorende terminal bouwt, plant onder meer een grootschalige renovatie van het NS-station en bovengelegen ov-knooppunt, dat een half miljard euro zal kosten. Ook werkt het vliegveld, met onder meer de gemeente Amsterdam, aan plannen voor financiering van het doortrekken van de Noord/Zuidlijn.

Projecten die wel kunnen doorgaan, zijn vooral de werkzaamheden aan taxibanen en platforms die in het kader van de veiligheidsadviezen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid worden gedaan, evenals onderhoud van startbanen en terminals. Sinds dit weekend is een groot deel van de luchthaven op slot en worden de resterende vluchten vanaf twee van de acht pieren uitgevoerd. Verder blokkeert Schiphol nu een van de landingsbanen, de Aalsmeerbaan, door er vliegtuigen te parkeren.

Daarnaast doet het luchthavenbedrijf  een beroep op overheidsmaatregelen waardoor het zijn betaling kan uitstellen en personeelskosten kan compenseren.

Easyjet

De luchtvaartsector zakt steeds dieper weg in de problemen. Vanaf vandaag houdt ook Easyjet, de op een na grootste maatschappij van Europa, alle toestellen aan de grond. EasyJet geeft vanwege de grote onzekerheid nog geen datum voor wanneer de vluchten weer herstart kunnen worden. De prijsvechter zegt wel de situatie ‘continu’ te beoordelen op basis van reisbeperkingen en de passagiersvraag. Ryanair (de grootste) besloot eerder al ruim 90 procent van de vloot aan de grond te houden. 

Vandaag kwam ook luchtvaartmaatschappij Transavia met de aankondiging dat het toestellen langer aan de grond houdt. De prijsvechter voert tot en met 6 mei geen enkele vlucht meer uit, tenzij het gaat om vluchten in opdracht van Buitenlandse Zaken om gestrande reizigers op te halen. Transavia zegt zo klanten zekerheid te willen bieden, gelet ook op de opgelegde beperkingen, restricties en maatregelen vanuit de Nederlandse overheid en autoriteiten in andere landen. Transavia had de vluchten tot en met 15 april al opgeschort.

Transavia, onderdeel van Air France-KLM, is qua grootte de tweede luchtvaartmaatschappij van Nederland. Normaal worden jaarlijks ruim 15 miljoen passagiers vervoerd. KLM vliegt sinds gisteren in een sterk afgeslankt zomerschema door, met een uitgekleed aantal vluchten naar nog maar 57 bestemmingen. De maatschappij nam zondag na 49 jaar in stilte definitief afscheid van haar Boeings 747 en houdt tijdelijk ook de Airbussen aan de grond.

De maatschappij ligt bovendien onder vuur van haar cabinepersoneel omdat het dagelijks blijft vliegen naar New York, een van de zwaarst getroffen coronagebieden. Volgens de vakbond voor cabinepersoneel VNC worden reizigers zowel in New York als bij aankomst op Schiphol nauwelijks gecontroleerd op besmetting. De bond wil dat de bestemming wordt toegevoegd aan de nofly-lijst van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

  1. Veel souvenirwinkels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfstak’

    Veel souvenir­win­kels staan op omvallen: ‘Misschien wel de meest vergeten bedrijfs­tak’

    Buitenlandse toeristen zijn na 15 juni weer welkom in ons land. Dat is goed nieuws voor de honderden souvenirwinkels in Nederland. De souvenirbranche is voor bijna 100 procent afhankelijk van buitenlandse bezoekers en zag de omzet sinds half maart teruglopen tot nagenoeg nul. De verwachting is dat veel winkeltjes het niet zullen redden. ,,We moeten het vooral hebben van Aziaten en Zuid-Amerikanen. Die zien we voorlopig niet terug.’’