Shell en Gasunie zetten in op grootste waterstofproject van Europa
Shell, Gasunie en Groningen Seaports willen in de Eemshaven in Groningen de grootste groene waterstoffabriek van Europa laten verrijzen. De elektriciteit die nodig is voor die waterstofproductie, willen ze uit een immens windpark op zee halen. ,,Dit moet het grootste hernieuwbare energieproject ter wereld worden.”
Delen per e-mail
Ambitieus is het project zeker, beaamt Marjan van Loon, topvrouw van Shell Nederland. De eerste windmolens op zee kunnen wat haar betreft al in 2027 op volle kracht draaien. Drie jaar later zouden die 3 tot 4 gigawatt stroom kunnen leveren en tegen 2040 zelfs 10 gigawatt. Om een idee te geven: dit is fors meer dan het totale stroomverbruik van alle Nederlandse huishoudens samen.
Toch is het consortium van Shell, Gasunie en Groningen Seaports niet zozeer geïnteresseerd in die Nederlandse huishoudens. Het mikt op de grote jongens, waaronder de Eemshaven, de Rotterdamse haven, Chemelot in Limburg en op termijn wellicht het Duitse Ruhrgebied. Ze willen het, kortom, groots aanpakken. De reden: groene waterstof wordt wel gezien als hét schone alternatief van aardgas en de verwachting is dan ook dat de vraag van grote industriële partijen fors zal groeien. Van Loon: ,,Dit moet de ruggengraat van een nieuw groot waterstofsysteem worden.”
Duizenden banen
Hoe? Het plan van de drie partijen is om de op zee opgewekte stroom aan land te laten komen in de Eemshaven en dit via een waterstoffabriek om te zetten in groene waterstof. Om de stroom op de plek van bestemming te krijgen, zoals de Rotterdamse haven, willen zij de ‘oude’, ondergrondse leidingen van de Gasunie gebruiken. Een deel van dat leidingennetwerk wordt nu nog gebruikt voor het Groningse gas en zal dan wel eerst ‘waterstofproof’ gemaakt moeten worden. Duizenden banen moeten het project opleveren.
Hoeveel geld er naartoe moet én hoe die kosten verdeeld gaan worden, durft Van Loon niet te zeggen. Haar schatting is dat het om vele miljarden gaat. Zeker in de eerste fase zal het project zwaar leunen op subsidies uit Nederland en Europa. ,,Het kostenplaatje maakt onderdeel uit van het haalbaarheidsonderzoek. Dat onderzoek moet eind van dit jaar zijn afgerond.”
Hoe snel het daarna kan gaan, is onder meer afhankelijk van vergunningen van overheden, het aanwijzen van plaatsen voor nieuwe windparken in de Noordzee, de beschikbare locaties van de waterstoffabriek en dus de investeringsbereidheid van de betrokken partijen.
Hoewel er nu alleen een intentieverklaring op tafel ligt, twijfelt Shell-topvrouw Van Loon er niet aan dat het project er gaat komen. ,,Het moet groter, groener en sneller en geïntegreerder”, zegt ze. Daarvoor is de steun van andere marktpartijen én de overheid onontbeerlijk. ,,Dit is ook een handreiking naar andere partijen om dit project met ons te realiseren.”
NortH2 heeft al de steun van de provincie Groningen binnen. Volgens Van Loon is Groningen de meest logische plek om dit project te realiseren omdat ‘daar alle ingrediënten aanwezig zijn’; gezien de geschiedenis van het Groningse gas, de aanwezige kennis, het leidingennetwerk en boven Groningen is veel potentie op zee. ,,Dit laatste betekent overigens niet dat de hele Noordzee wordt volgebouwd. De windmolens zijn steeds krachtiger geworden dus dat is niet nodig”, benadrukt de topvrouw.
Uitstoot
De waterstof die de industrie nu volop gebruikt, is waterstof die wordt geproduceerd uit aardgas. Het groene waterstof dat straks in Groningen wordt gemaakt en geleverd, zou een CO2-reductie kunnen opleveren van 7 megaton per jaar. Dat komt neer op 3,7 procent van de Nederlandse uitstoot.
,,We zetten hier met elkaar een ambitie neer die Nederland wereldwijd in de koplopersgroep plaatst op het gebied van waterstof’’, aldus Van Loon. ,,Bovendien draagt het bij aan het behalen van de doelstellingen van het Nederlandse Klimaatakkoord en het versnellen van de energietransitie.”
Milieudefensie reageert sceptisch op de aankondiging. Directeur Donald Pols: ,,Het blijft ‘eerst zien dan geloven’ want al eerder hebben zowel Gasunie als Shell plannen gepresenteerd waar nog niets van is gerealiseerd. Ook dit is niet meer dan een ‘schets van een groen luchtkasteel’.”Hij wijst op een eerder voornemen van Shell om vanaf 2017 1 tot 2 miljard per jaar in duurzame energie te investeren. ,,Maar zelfs die minimale investering haalt het bedrijf niet.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Energienota hoger door warmtepomp en laadpaal
Het Nederlandse elektriciteitsnetwerk is veel te zwak voor de hausse aan elektrische auto’s en warmtepompen die eraan komt. Netbeheerders zeggen dat ze miljarden moeten investeren en sluiten niet uit dat de energierekening met tientallen euro’s stijgt. -
PREMIUM
Beleggers over bonus ASML-top: Regels aangepast ‘tijdens de wedstrijd’
De bestuurstop van ASML voldeed in 2020 niet aan alle criteria om recht te hebben op een volledige bonus. Toch werd het hele bedrag van 21,8 miljoen euro toegezegd aan de zes bestuurders. Beleggersvereniging VEB uit kritiek. -
klachtenregen
Ikea grijpt in na vernietigende kritieken en neemt tijdelijk minder bestellingen aan
Door de ‘ongekend hoge vraag naar producten’ heeft Ikea de drastische beslissing genomen om tijdelijk minder nieuwe bestellingen aan te nemen. De huidige situatie met het coronavirus brengt volgens het woonwarenhuis ‘grote uitdagingen met zich mee’. ‘De klantenservice is drukker dan ooit tevoren. Het spijt ons dat we niet iedereen kunnen helpen zoals we zouden willen’, valt te lezen op de site van Ikea. -
Personeel Miss Etam en Steps bereidt faillissementsaanvraag winkels voor
Werknemers van kledingwinkels Miss Etam en Steps bereiden een faillissementsaanvraag voor. De 350 medewerkers hebben nog geen loon over januari ontvangen en hebben het volgens vakbondsbestuurder Martin Pikaart (AVV) ‘helemaal gehad’ met eigenaar Martijn Rozenboom. -
PREMIUM
Elektrische bussen Keolis moeten tussendoor extra laden vanwege sneeuw en vrieskou
De nieuwe elektrische bussen van Keolis kunnen goed tegen de kou, maar moeten tussendoor soms wel even wat extra stroom ‘tanken’. De accu’s kunnen de vorst verdragen, maar een ritje door de sneeuw en vrieskou vergt tegelijkertijd meer energie dan anders, zegt woordvoerder Lotte Hendriksen.
-
PREMIUM
Horecatijgers zonder nachtleven komen niet meer in slaap: ‘Je mist zelfs de puinzooi na een uitgaansnacht’
De horeca beleeft zware tijden door de lockdown. Zaken zijn al maanden dicht, inkomsten drogen op. Uiteraard domineert die financiële ellende het nieuws, maar er speelt meer. Horecapersoneel dat gewend was om door te gaan tot diep in de nacht, worstelt zich nu door de dag. ’s Avonds de slaap vatten? Lukt niet. En: kom je als alles weer normaal is wel terug in het nachtritme? ,,Ik ben al wat ouder, dat kon straks weleens lastig worden.” -
PREMIUMwetenschap
Waterstof maakt inhaalslag, maar ultieme energiebron heeft één nadeel
Lange tijd was waterstof het buitenbeentje bij de energieproductie. Maar het tij keert, waterstof wordt populair als energiebron in het vervoer, de industrie en in huis. -
PREMIUM
Onze binnensteden sturen vieze busjes en vrachtauto’s straks weg, toch? ‘Er zijn nog felle discussies’
Weg vieze bestelbusjes en vrachtwagens, die komen vanaf 2025 veertig binnensteden in Nederland niet meer in, staat in het Klimaatakkoord. Waaronder Apeldoorn, Deventer, Zwolle en Zutphen. Hoe staat het er voor? Nou, helemaal in volle vaart gaat dat niet. ,,Er moet nog veel gebeuren. Er zijn felle discussies.”