Volledig scherm
Superjacht. © Pixabay

Superjaar voor Huisman uit Vollenhove en andere Nederlandse bouwers van superjachten

Evenals de andere Nederlandse scheepswerven kan Royal Huisman terugkijken op een succesvol jaar. Deze bouwer van ‘superjachten’ barst in Vollenhove bijkans uit zijn voegen en moet daarom drie nieuwe hallen huren in Zaandam. De overeenkomst voor een periode van twintig jaar wordt morgen getekend.

De Nederlandse scheepswerven hebben het afgelopen jaar meer grote jachten afgeleverd dan een jaar eerder. In totaal werden achttien ‘superjachten’ met een lengte van meer dan 30 meter aan klanten opgeleverd. De gemiddelde prijs per superjacht steeg aanzienlijk: van 57 miljoen euro in 2017 naar 86 miljoen euro vorig jaar.

De achttien superjachten samen hadden een geschatte waarde van ruim 1,5 miljard euro. Een jaar eerder bracht de jachtenverkoop nog 1,2 miljard euro in het laatje. Jeroen Sirag van branchevereniging Hiswa is erg tevreden. Hij noemt de waarde van de opgeleverde jachten ‘ongeëvenaard’.

Grootste

Bij Huisman gaan de zaken ook crescendo, meldt woordvoerder Jurjen van 't Verlaat. De omzet is volgens hem flink gestegen. Over winstcijfers mag hij zich niet uitlaten. Het bedrijf heeft in Vollenhove drie superjachten in aanbouw, waaronder het grootste aluminium zeiljacht ter wereld, met een lengte van 81 meter. Daarnaast krijgt Huisman steeds meer opdrachten voor onderhoud en herstel van superjachten. Die worden vooral in Zaandam uitgevoerd.

De prijsstijging per superjacht heeft volgens Sirag alles te maken met het feit dat de verkochte jachten steeds groter worden. ,,Er is duidelijk een heel sterke opschaling binnen de Nederlandse bedrijven. Ze willen steeds groter bouwen. Scheepswerf Feadship opent bijvoorbeeld binnenkort een nieuwe locatie in de Amsterdamse haven waar jachten tot 160 meter kunnen worden gebouwd.” 

Het grootste superjacht dat tot nu toe in Nederland werd gebouwd is 110 meter lang. Jachtenbouwer Oceanco uit Alblasserdam hoopt dat te overtreffen: het bouwt op dit moment een jacht van maar liefst 125 meter lang, weet Sirag. 

Jachtbouwland

Omdat in Nederland de scheepswerven op korte afstand liggen van de toeleveranciers, kunnen schepen sneller gebouwd worden. ,,Alle ingrediënten voor een superjacht tref je in een straal van slechts 200 kilometer.”

Het is een van de redenen dat steeds meer jacht-eigenaren en kapiteins voor Nederland kiezen om hun superjacht te laten bouwen. ,,Nederlandse scheepswerven staan bekend om het op tijd afleveren van de jachten en de hoge kwaliteit van de producten. Nederland is een plek waar je op tijd, volgens budget en aan de hand van een heel hoge kwaliteitsnorm een jacht kan laten bouwen.” 

Ook 2019 belooft volgens Sirag een goed jaar te worden. Er zijn zestig jachten in aanbouw, waarvan dertien groter dan 80 meter. 

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’