Unilever halveert gebruik van nieuw plastic: ‘Radicale actie is nodig’
Unilever wil over een paar jaar het gebruik van nieuw plastic met de helft hebben teruggedrongen. De levensmiddelengigant – bekend van merken als Dove, Omo, Unox en Lipton – gebruikt voor zijn verpakkingen zo’n 700.000 ton nieuw plastic per jaar.
Delen per e-mail
Om deze forse inkrimping voor elkaar te krijgen, gaat Unilever (400 merken, actief in 190 landen) veel minder plastic gebruiken in de verpakkingen van producten. Voorbeelden zijn Solero-ijsjes zonder plastic wikkel, plastic tandenborstels die worden vervangen door bamboe-exemplaren en zeepjes van Dove die geen plastic laagje meer in de verpakking krijgen. Deze maatregel moet zorgen voor een verlaging van 100.000 ton plastic per jaar.
Herbruikbaar
Een andere manier om het gebruik van nieuw plastic te halveren, is door niet-recyclebaar plastic te vervangen door plastic dat wel herbruikbaar is. Hierdoor zou Unilever in 2025 nog 350.000 ton nieuw plastic gebruiken. Hoofddoel is dat alle plastic verpakkingen van het bedrijf in 2025 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn.
Daarnaast heeft Unilever-baas Alan Jope bekendgemaakt dat de multinational over vijf jaar meer plastic verpakkingen wil inzamelen en verwerken dan er op de markt worden gebracht. ,,In 2025 willen we 350.000 ton nieuw plastic gebruiken. Volgens de quota die we onszelf hebben opgelegd, moeten we dan ongeveer 600.000 ton plastic helpen inzamelen en verwerken. We willen deze toezegging nakomen door extra investeringen en partnerschappen aan te gaan op het gebied van afvalinzameling en verwerking. Ook gaan we meer gerecycled plastic aankopen en meedoen aan programma’s waarbij we rechtstreeks betalen voor de inzameling van plastic.’’
Radicaal
Volgens Jope heeft plastic zeker zijn plaats, maar niet in het milieu. ,,We kunnen de plastic afvalberg alleen verminderen door snel te handelen en door radicaal actie te ondernemen.’’
Met name buiten Europa is er door het ontbreken van een goed inzamelsysteem een groot plasticprobleem. Unilever richt zich, in samenwerking met de Verenigde Naties, op het verbeteren van deze systemen in onder meer India, Indonesië en Brazilië. In Indonesië zijn er inmiddels drieduizend afvalbanken opgericht om afval te recyclen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Speelgoedmaker maakt Mr. Potato Head genderneutraal
Speelgoedfabrikant Hasbro gaat het speeltje Mr. Potato Head genderneutraal maken. Het speelgoed in de vorm van een plastic aardappel waar je allerlei losse onderdelen als een neus, oren, ogen, een bril en snor in kan steken, verliest dan ook zijn aanspreektitel en gaat verder als simpelweg Potato Head. -
PREMIUMpoll
Klanten krijgen (bijna) het rijk alleen in grote winkels: ‘Financieel kan het niet, maar mensen verwachten het’
Met zijn tweeën meubels kopen in een verder lege showroom. Of met een persoonlijk adviseur kleding uitzoeken, zoals alleen de rijken der aarde doen. Het is vanaf woensdag ook de realiteit in grote winkels in deze regio. Financieel kan het niet uit, maar de klanten verwachten het. ,,Dat is ons dilemma.” -
PREMIUMInterview
Directeur Chinese pechbussen doorbreekt stilte: ‘Mijn excuses aan alle reizigers en chauffeurs van Keolis’
Het Chinese BYD is de grootste producent van elektrische voertuigen ter wereld. Maar met de 246 bussen die in Flevoland, Gelderland en Overijssel rijden, wil het niet echt vlotten. De ‘grootste elektrische vloot van Europa’ kent grote storingen, bussen vielen al 200 keer zomaar ineens stil. Nu imagoschade aan het bedrijf knaagt, staat directeur Isbrand Ho van BYD Europe op en vertelt zijn verhaal. -
Ook bij -10 graden mogen klanten de niet-essentiële winkel niet in
Ook al gaat het hard vriezen, het is en blijft verboden voor niet-essentiële winkels om hun klanten vanaf woensdag ín de zaak te ontvangen. Voor het afhalen van hun bestelling moeten klanten buiten blijven staan. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken. Volgens haar verandert het winterse weer niets aan de strenge voorwaarden die het kabinet eerder deze week bekendmaakte over het zogeheten click & collect-systeem. -
‘Touringcarbedrijven pas in 2023 hersteld van coronaklap’
Nederlandse touringcarbedrijven staan al elf maanden letterlijk stil. Ze snakken naar het einde van corona. 40 procent vreest voor het voortbestaan. ,,En we zijn pas halverwege de crisis.’’
-
'Plasticmonster’ vaart vanuit Nijmegen naar Nestlé in Zwitserland
NIJMEGEN - Zo’n duizend mensen hebben zondag vanaf de Waalkade in Nijmegen het ‘plasticmonster’ uitgezwaaid dat per boot op weg is naar fabrikant Nestlé in Zwitserland. Met deze actie roept milieugroepering Greenpeace de producent op te stoppen met wegwerpplastic. Eerder leverde Greenpeace zo’n monster van afvalplastic af bij levensmiddelenproducent Unilever in Rotterdam. -
PREMIUM
Tandenborstels van bamboe en ijsjes zonder verpakking: hoe Unilever het plastic monster aanpakt
Waterijsjes ‘naakt’ in een kartonnen doos, tandenborstels niet langer van kunststof maar van bamboe of het schrappen van de bekende gele icetea-stamper van Lipton. Het zijn voorbeelden van Unilever-merken die proberen het plastic verpakkingsmateriaal terug te dringen of helemaal te verbannen. ‘Maar het moet niet te ingewikkeld worden, dat accepteert de consument niet.’ -
Banken heropenen honderden geldstortautomaten voor ondernemers
Banken heropenen eind maart weer honderden geldstortautomaten voor ondernemers. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is er een oplossing gevonden waardoor deze zogeheten sealbagautomaten beter beveiligd zijn tegen plofkraken.