Merijn Everaarts richtte tien jaar geleden Dopper op.
Volledig scherm
PREMIUM
Merijn Everaarts richtte tien jaar geleden Dopper op. © Prisca Visser

Waarom Dopper geen voet aan de grond krijgt in de VS

10 jaarMerijn Everaarts hoopte tien jaar geleden 200.000 flesjes te verkopen. Het werden er tien miljoen. De waterflessen van Dopper zijn zeker in Nederland niet te missen. Loop een kantoor binnen en je spot minimaal één Dopper op een bureau. Het Haarlemse bedrijf groeit nog steeds stevig door. ,,Dat schuurt met onze filosofie dat we met z'n allen minder moeten produceren.’’

Dopper verkocht vorig jaar 1,6 miljoen flessen, het Haarlemse bedrijf draaide een omzet van 9,6 miljoen euro. Het iconische ontwerp, bedacht door de Zeeuw Rinke van Remortel, is wereldberoemd in Nederland, maar doet het ook goed in met name België, Frankrijk, Spanje en Italië. ,,Dat voelt toch wat dubbel, want we blijven nieuwe producten op de wereld zetten. Aan de andere kant: als mensen uit onze fles drinken, kopen ze minder flesjes mineraalwater die ze na één keer gebruik alweer weggooien.’’

  1. Privacybaas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensgevaarlijk wat er gebeurt’
    PREMIUM
    Interview

    Privacy­baas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensge­vaar­lijk wat er gebeurt’

    Over de hele wereld nemen overheden vergaande maatregelen om corona onder de duim te krijgen. Daarbij wordt de inzet van digitale middelen als drones, camera’s, gezondheidsapps en telecomdata niet geschuwd. Ook in Nederland. Privacybaas Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens houdt het scherp in de gaten. ,,Fantastisch aan de ene kant wat technologie ons brengt, maar aan de andere kant is het levensgevaarlijk dat wat er gebeurt.”