Waarom is het lastig gedupeerde reizigers geld terug te geven? En nog vijf vragen
Na de terechtwijzing van Brussel dat gedupeerde reizigers hun geld terug moeten krijgen als zij een voucher weigeren, staakt het kabinet zijn gedoogsteun aan luchtvaartmaatschappijen. KLM past zijn beleid aan, maar alleen voor nieuwe annuleringen. Zes vragen over het gedoe rond de coronavoucher.
Delen per e-mail
Waarom is het zo lastig voor de reissector om gedupeerde reizigers hun geld terug te geven?
Het is geen onwil en ja, ze zijn ermee bekend dat ze in strijd handelen met de wet door klanten alleen een voucher aan te bieden. Die wet is namelijk klip en klaar: de klant moet de keuze hebben tussen geld terug of omboeken. Als omboeken niet kan en de klant weigert een voucher, dan moet hij gewoon zijn geld terugkrijgen. Veel luchtvaartorganisaties hebben de klant die keuze niet gegeven, maar boden alleen een voucher aan. Met die waardebon houdt de klant wel gewoon het recht op teruggave, alleen gebeurt dat niet direct, maar pas over een jaar.
,,Deze situatie is zo uitzonderlijk – vanwege de grote onzekerheid over het luchtvervoer en het grote aantal verzoeken om terugbetaling – dat we ons genoodzaakt zien af te wijken van onze normale werkwijze", legt Claudia Metz van Transavia het dilemma uit. Overigens is dat met instemming gebeurd van het kabinet, dat daarmee een faillissementsgolf in de reissector wilde voorkomen en ook wilde voorkomen dat klanten dan alsnog met lege handen staan, mocht een luchtvaartmaatschappij omvallen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Werkloosheid in Oost-Nederland stijgt, maar opnieuw minder sterk dan in de rest van het land
Het aantal werklozen is in december in Gelderland-Noord en Overijssel door de gevolgen van corona verder opgelopen, maar opnieuw een stuk minder sterk dan in de rest van het land. -
PREMIUMinterview
Het standaard vakantiehuisje van Center Parcs verdwijnt: ‘Onze gast wil luxe’
Geen standaard bungalow maar een vip-cottage. Geen ballenbak maar een waterglijbaan met lichteffecten. Center Parcs investeert honderden miljoenen euro’s in het vernieuwen van de bestaande vakantieparken. De opening van een nieuw park in Nederland zit er niet in. ,,De markt hier is verzadigd.’’ -
PREMIUM
Vakantieplannen? Dit is de situatie per land (en die is niet gunstig voor toeristen)
Nu Nederland langzaamaan weer hoopt op te starten en de zomermaanden steeds dichterbij komen, denken veel mensen voorzichtig aan zonnige vakantiebestemmingen. Maar zitten andere Europese landen al te wachten op toeristen? Onze correspondenten maken de balans op. ,,Ik begrijp jullie ongeduld, maar we moeten nog even afwachten.’’ -
update
Grote zorgen bij KLM-personeel over vliegen op Groot-Brittannië
Terwijl Nederland met de verlenging van de lockdown de Britse coronamutant buiten de deur hoopt te houden, worden er nog altijd dagelijks tientallen vluchten met passagiers vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Schiphol uitgevoerd. De zorgen onder het KLM-personeel groeien met de dag, merkt de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC). -
In twintig jaar nooit zo weinig bedrijven op de fles als in 2020
Het aantal bedrijven dat vorig jaar failliet is gegaan, lag historisch laag. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat cijfers over de bankroeten verzamelde, meldt dat er in de afgelopen twintig jaar niet zo weinig bedrijven de deuren hebben moeten sluiten.
-
PREMIUM
Netscape-oprichter Jim Clark laat Royal Huisman in Vollenhove zijn jacht restaureren
Ze zijn er maar al te trots op bij Royal Huisman en Huisfit in Vollenhove: Dr. Jim Clark, oprichter van Netscape, gunt de scheepswerf voor de tweede keer een restauratie van een jacht. Ditmaal Atlantide, dat stamt uit de jaren 30. -
Hema voelt crisis en schort bestellingen bij leveranciers op
Leveranciers van Hema hoeven de komende tijd geen spullen meer te leveren aan de winkelketen. Het bedrijf heeft alle bestellingen die het tot half april heeft gedaan, opgeschort. -
KLM volgt Brussel en biedt groep klanten weer geld terug
KLM gaat klanten van wie de vlucht geannuleerd wordt, de mogelijkheid bieden om hun geld terug te krijgen. Daarmee komt de luchtvaartmaatschappij tegemoet aan de nadrukkelijke boodschap van de Europese Commissie om klanten hun geld terug te geven als zij een voucher weigeren.