Volledig scherm
Exterieur van Zeeman. © ANP

Zeeman transparanter over herkomst kleding

Kledingwinkelketen Zeeman heeft op zijn website een wereldkaart gezet met daarop de fabrieken waar het bedrijf zijn artikelen laat maken. Zo wil Zeeman transparanter voor de dag komen. Bij controles bij de leveranciers kwamen afgelopen jaar wederom problemen aan het licht.

De budgetkledingverkoper is al langer tamelijk openhartig over zijn manier van werken. Maar tot een volledige openbaarmaking van leveranciersnamen, adresgegevens en data over aantallen fabrieksmedewerkers kwam het vanwege “concurrentiegevoeligheid” van de informatie nog niet. Instanties als de Schone Kleren Campagne drongen er evenwel op aan dat Zeeman deze gegevens toch prijsgaf.

Een jaar terug deelde Zeeman voor het eerst de resultaten van de controles die het door een onafhankelijke partij liet uitvoeren bij fabrikanten in landen als Turkije, Bangladesh en China. Het grootste deel van de toen geconstateerde 67 verbeterpunten ging over lonen en werktijden. Die zijn volgens Zeeman inmiddels samen met de leveranciers opgelost.

Vervolgens zijn er weer nieuwe controles uitgevoerd. Hierbij zijn 72 verbeterpunten geconstateerd. In sommige gevallen ontbraken een brandalarm en sprinklers. In andere gevallen werd geconstateerd dat er niet voldoende nooduitgangen aanwezig waren of dat een metaaldetector ontbrak. Dat er in totaal meer verbeterpunten waren dan een jaar eerder, komt volgens Zeeman doordat met de gecontroleerde fabrieken in 2018 nog relatief kort werd samengewerkt. Inmiddels zijn er al 54 punten gecorrigeerd.

Zeeman bestaat al sinds 1967 en telt tegenwoordig meer dan 1300 winkels in zeven verschillende landen. In Nederland telt de keten ruim vijfhonderd zaken.

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’