Zes klagende vouchereigenaren in het gelijk gesteld:
‘Dat betekent niet dat íedereen gelijk krijgt’
De Geschillencommissie Reizen heeft recent zes klachten van reizigers, die geen genoegen nemen met een reisvoucher, gegrond verklaard. De reisondernemers zijn in deze gevallen verplicht om tot snelle uitbetaling over te gaan. Door de coronapandemie zijn honderdduizenden vouchers uitgedeeld en lang niet alle gedupeerden zijn er blij mee.
Delen per e-mail
Een van de door de commissie gegrond verklaarde klachten kwam van een reiziger die weigerde om een voucher aan te nemen voor een 6-daagse pakketreis naar New York voor drie personen ter waarde van 3655 euro. De man eiste de reissom terug. De commissie vond dat de klager goede argumenten had en oordeelde dat hij binnen een maand het geld teruggestort moet krijgen op zijn rekening. ,,Dit houdt dus in dat wanneer de consument een voucher niet accepteert, de ondernemer verplicht is om het betaalde bedrag terug te betalen”, schrijft de commissie in een toelichting op die zaak.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Reisbranche verwacht financieel bloedbad: ‘Helemaal geen geld om vouchers terug te betalen’
Sinds de coronacrisis hebben reisaanbieders al zo'n 4000 banen geschrapt. Maar met alleen snijden in hun personeelsbestand zullen ze het einde van de coronacrisis niet halen. ,,50 tot 60 procent van de reisondernemingen zal over een half jaar failliet zijn of zelf de stekker eruit hebben getrokken.” -
Sluiting horeca zit Sligro dwars
Groothandelsketen Sligro heeft afgelopen jaar bijna een vijfde minder omzet gedraaid door het coronavirus. Vooral de sluiting van veel horecazaken tijdens delen van het jaar zat het concern dwars, zo was al eerder duidelijk geworden. -
Miss Etam en Steps staan door geruzie weer op omvallen
NXT Fashion, eigenaar van kledingwinkels Miss Etam en Steps, vraagt uitstel van betaling aan voor het distributiecentrum en het hoofdkantoor. Hierdoor staan 116 banen op het spel en bestaat het risico dat beide kledingwinkels omvallen en na de lockdown niet meer opengaan. -
PREMIUM
Elske Doets Reisondernemer ziet corona als ‘zegen’: Bij veel bedrijven zat het al fout
Collega-reisondernemingen verklaren haar voor gek dat zij corona als een zegen ziet. Directeur Elske Doets van Doets Reizen: ,,Natuurlijk is het superpijnlijk dat alles op stilstand is gezet, maar nu kun je wel kijken hoe je jezelf en je bedrijf kunt resetten.” -
Hema voelt crisis en schort bestellingen bij leveranciers op
Leveranciers van Hema hoeven de komende tijd geen spullen meer te leveren aan de winkelketen. Het bedrijf heeft alle bestellingen die het tot half april heeft gedaan, opgeschort.
-
PREMIUM
Schipholtopman Dick Benschop: ‘Juist nu moet Lelystad Airport ervan komen’
Dieprood kleurt Schiphol in de coronacrisis. Toch biedt de neergang volgens Schipholtopman Dick Benschop ook een uitgelezen kans om fouten uit het recente verleden te herstellen. Maar dan wel met Lelystad Airport en een doorgetrokken Noord/Zuidlijn. -
‘Coronavoucher verloopt niet na een jaar’
Consumenten maken zich zorgen omdat de vervaltermijn van hun coronavoucher dichterbij komt. Veel van de in afgelopen maart uitgegeven vouchers voor geannuleerde reizen en vluchten verlopen volgens reisorganisaties na één jaar. Maar dat klopt niet, volgens voucherplatform Checkkie.nl. -
PREMIUM
Hoe allemansvriend Wibra uit Epe even een rebel was: ‘Ik ben verplicht om te vechten voor het bestaan van mijn medewerkers’
Van allemansvriend tot rebel. Het imago van Wibra stond deze week onder druk. En dat in een toch al turbulent jaar met het coronavirus, winkels die verplicht dicht moeten en een faillissement met doorstart in België. Het steekt Bas Duijsens, de topman van de winkelketen uit Epe, die positief is over de toekomst: ,,Al is het essentieel dat de winkels weer open mogen.”