Klaas Bakker (rechts) wil de nieuwe fietsburgemeester van Enschede worden. Naast hem Ludwig Grobe.
Volledig scherm
PREMIUM
Klaas Bakker (rechts) wil de nieuwe fietsburgemeester van Enschede worden. Naast hem Ludwig Grobe. © Carlo ter Ellen

Een fietsstraat maakt van Enschede nog geen fietsstad

ENSCHEDE - Fietsstraten en fietssnelwegen lopen letterlijk als een rode draad door de fietsstadcampagne van Enschede. Maar zijn deze maatregelen wel genoeg? En wat verwachten betrokken bewoners eigenlijk van hun fietsstad?

Met de fiets van Enschede naar Ootmarsum? Klaas Bakker draait er zijn hand niet voor om. Met zijn knaloranje elektrische vrachtfiets doet de isolateur er een uurtje over. De tweewieler is zijn handelsmerk. Zelfs de naam van zijn bedrijf is er op gekozen: Isolatiefiets. „Een auto staat de hele dag maar bij de klant voor de deur. Terwijl ze de auto thuis nodig hebben. Dat kan anders, dacht ik.” Het isolatiemateriaal en het gereedschap passen makkelijk in de bak voorop. En als het hard regent? „Ach, dat overkomt me eens per twee maanden. Daar heb je een regenpak voor. Ik sta in ieder geval nooit in de file, zoals de automobilisten.”