Paul Moers in de Grotestraat in Almelo. De marketinggoeroe spreekt binnenkort met het gemeentebestuur over de situatie van de lokale winkeliers.
Volledig scherm
PREMIUM
Paul Moers in de Grotestraat in Almelo. De marketinggoeroe spreekt binnenkort met het gemeentebestuur over de situatie van de lokale winkeliers. © Rikkert Harink

Marketinggoeroe Paul Moers over Nederland na corona: ‘Deze crisis kost bedrijven de kop die toch al niet goed waren’

ALMELO - Het wordt na corona nooit meer zoals het was. De globalisering moet een versnelling lager, winkeliers moeten meer online aan de slag en het zakendoen moet lokaler. Marketinggoeroe Paul Moers (64) filosofeert over Nederland na deze viruscrisis. „We kunnen niet meer zonder online. Het kan in deze moeilijke tijden je redding zijn.”

Moers staat ambivalent tegenover het regeringsbesluit de loonkosten van bedrijven die grote omzetschade lijden door de coronapandemie tot 90 procent te vergoeden. „Goed dat dit wordt gedaan voor gezonde bedrijven”, zegt hij. „Jammer dat bedrijven zonder strategie, die worden geleid door incompetente directies, er ook aanspraak op maken. Die overleven deze crisis ondanks de steun op termijn toch niet. Ik durf op basis van mijn ervaring te zeggen dat 15 tot 20 procent van de ondernemingen die een beroep doet op die regeling nu al niet  levensvatbaar is.”